Nabywanie mowy w dyskursie zaburzonym na tle najważniejszych modeli ontolingwistycznych

Autor

  • Kinga Mietz

DOI:

https://doi.org/10.24917/20837283.6.4

Abstrakt

The subject of this article is the acquisition of speech in the distorted discourse compared to the most important ontolinguistic models. The introduction of the paper explains the notions of speech, discourse and distorted discourse. Then it describes the following models of language acquisition: nativist, constructivist (cognitive and interactionist) and the integrating approach. The next part of the article is devoted to the acquisition of speech in the distorted discourse. It contains the characteristics of the acquisition of speech by people with underdeveloped perceptual efficiencies and by people with underdeveloped realization efficiencies. The starting point of the author’s deliberations on this problem was S. Grabias’ typology of speech disorders.

Bibliografia

Bigas U., 2012, Autyzm – charakterystyka zachowań językowych w autystycznym spektrum zaburzeń, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin, s. 361–378.
Google Scholar

Bobrowski I., 2009, O dwóch kognitywizmach, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego” LXV, Kraków, s. 57–65.
Google Scholar

Bokus B., Shugar G.W., 2007, Psychologia języka dziecka – stare pytania, nowe dane, nowe hipotezy, [w:] Psychologia języka dziecka, red. B. Bokus, G.W. Shugar, Gdańsk, s. 9–32.
Google Scholar

Bruner J.S., 1980, Ontogeneza aktów mowy, [w:] Badania nad rozwojem języka dziecka, red. G.W. Shugar, M. Smoczyńska, Warszawa, s. 483–513.
Google Scholar

Grabias S., 1994, Język w zachowaniach społecznych, Lublin.
Google Scholar

Grabias S., 1997, Mowa i jej zaburzenia, „Audiofonologia” t. X, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin, s. 9–36.
Google Scholar

Grabias S., 2012, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin, s. 15–71.
Google Scholar

Grabias S., 2015, Postępowanie logopedyczne, Standardy terapii, [w:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin, s. 13–35.
Google Scholar

Grzegorczykowa R., 2010, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa.
Google Scholar

Hickmann M., 2007, Rozwój językowy a rozwój poznawczy: stare pytania, nowe kierunki badań, [w:] Psychologia języka dziecka, red. B. Bokus, G.W. Shugar, Gdańsk, s. 425–446.
Google Scholar

Jęczeń U., 2012, Symptomy oligofazji w upośledzeniu umysłowym, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin, s. 381–393.
Google Scholar

Kielar-Turska M., 2002, Psychologiczne i psycholingwistyczne badania nad mową dziecka. Retrospekcja i obszary aktualnych badań, [w:] Zaburzenia mowy, red. S. Grabias, Lublin, s. 60–83.
Google Scholar

Kłeczek-Marek M., 2012, Integralna a modularna interpretacja faktów językowych – ujęcie integrujące, [w:] „Nowa Logopedia” t. 3: Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji językowej, red. M. Michalik, A. Siudak, Z. Orłowska-Popek, Kraków, s. 51–64.
Google Scholar

Kozłowska M., 2015, Standard postępowania logopedycznego w przypadku dzieci z afazją, [w:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin, s. 347–362.
Google Scholar

Kozłowska M., Chrościńska-Krawczyk M., 2012, Padaczka. Zaburzenia językowe u dzieci z padaczką, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin, s. 397–411.
Google Scholar

Krakowiak K., 2012, Typologia uszkodzeń słuchu i osób nimi dotkniętych, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin, s. 215–248.
Google Scholar

Langacker R.W., 2003, Model dynamiczny oparty na uzusie językowym, [w:] Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, red. E. Dąbrowska, W. Kubiński, Kraków, s. 30–117.
Google Scholar

Langacker R.W., 2009, Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie, Kraków.
Google Scholar

Libura A., Libura M., 2011, Językoznawstwo wobec odkryć genetyki. Na przykładzie niektórych problemów związanych z tzw. genem języka, [w:] Metodologie językoznawstwa. Od genu języka do dyskursu, red. P. Stalmaszczyk, Łódź, s. 11–26.
Google Scholar

Lipski W., 2015, Standard postępowania logopedycznego w przypadku autyzmu, [w:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin, s. 461–516.
Google Scholar

Mazurkiewicz-Sokołowska J., 2010, Lingwistyka mentalna w zarysie. O zdolności językowej w ujęciu integrującym, Kraków.
Google Scholar

Michalik M., 2011, Modularny a integralny sposób istnienia języka (logopedyczny punkt widzenia), „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis” 96. Studia Logopaedica IV: Język – kultura – edukacja, red. L. Bednarczuk, S. Koziara, H. Pawłowska-Jaroń, E. Stachurski, Kraków, s. 341–350.
Google Scholar

Michalik M., 2012, Budowanie kompetencji składniowej w dyskursie zaburzonym, [w:] Milewski S., Kaczorowska-Bray K., Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, Gdańsk, s. 299–307.
Google Scholar

Michalik M., 2015, Mózgowe porażenie dziecięce w teorii i praktyce logopedycznej, Gdańsk.
Google Scholar

Mietz K., 2016, Rutynizacja jako determinanta nabywania języka, w druku.
Google Scholar

Mirecka U., 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadku dyzartrii, [w:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin, s. 839–863.
Google Scholar

Muzyka-Furtak E., 2012, Zaburzenia mowy dzieci niesłyszących – propozycja typologii, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin, s. 285–313.
Google Scholar

Muzyka-Furtak E., 2015, Postępowania logopedyczne w głuchocie i niedosłuchu. Programowanie języka, [w:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin, s. 191–224.
Google Scholar

Panasiuk J., 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadkach alalii i niedokształcenia mowy o typie afazji, [w:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin, s. 309–345.
Google Scholar

Panasiuk J., Kaczyńska-Haładyj M.M., 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadku osób do-rosłych z zespołem Aspergera, [w:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin, s. 517–549.
Google Scholar

Piaget J., 1993, Mowa i myślenie dziecka, Warszawa.
Google Scholar

Pluta-Wojciechowska D., 2015, Standard postępowania logopedycznego w przypadku rozszczepu wargi i podniebienia, [w:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin, s. 727–779.
Google Scholar

Rittel T., 1994, Podstawy lingwistyki edukacyjnej. Nabywanie i kształcenie języka, Kraków.
Google Scholar

Shugar G.W., Smoczyńska M., 1980, Nowe kierunki badań nad językiem dziecka, [w:] Badania nad rozwojem języka dziecka, red. G.W. Shugar, M. Smoczyńska, Warszawa, s. 8–51.
Google Scholar

Sołtys-Chmielowicz A., 2008, Standard postępowania logopedycznego w przypadku dyslalii, [w:] „Logopedia” t. 37: Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, Lublin, s. 59–68.
Google Scholar

Stasiak J., 2012, Alalia. Perspektywy opisu, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin, s. 337–368.
Google Scholar

Stasiak J., 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadku alalii prolongaty, [w:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin, s. 239–264.
Google Scholar

Stasiak J., 2015a, Postępowanie logopedyczne w przypadku dyslalii, [w:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin, s. 227–236.
Google Scholar

Tarkowski Z., 1997, Jąkanie wczesnodziecięce, Warszawa.
Google Scholar

Tarkowski Z. red., 1999, Dyzartria, Lublin.
Google Scholar

Taylor J.R., 2007, Gramatyka kognitywna, Kraków.
Google Scholar

Tomasello M., 2002, Kulturowe źródła ludzkiego poznania, Warszawa.
Google Scholar

Tomasello M., 2003, Czy małe dzieci posiadają składniową kompetencję osób dorosłych?, [w:] Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, red. E. Dąbrowska, W. Kubiński, Kraków, s. 144–222.
Google Scholar

Tomasello M., 2007, Społeczno-pragmatyczna teoria uczenia się słów, [w:] Psychologia języka dziecka, red. B. Bokus, G.W. Shugar, Gdańsk, s. 211–225.
Google Scholar

Wittgenstein L., 2011, Tractatus logico-philosophicus, Warszawa.
Google Scholar

Woźniak T., 2008, Standard postępowania logopedycznego w przypadku jąkania, [w:] „Logopedia” t. 37: Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, Lublin, s. 217–226.
Google Scholar

Woźniak T., 2015, Diagnoza i terapia osób z zaawansowanym jąkaniem, [w:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin, s. 797–835.
Google Scholar

Wygotski L.S., 1989, Myślenie i mowa, Warszawa.
Google Scholar

Vasta R., Haith M., Miller S.A., 2004, Psychologia dziecka, Warszawa.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

15-06-2016

Jak cytować

Mietz, K. (2016). Nabywanie mowy w dyskursie zaburzonym na tle najważniejszych modeli ontolingwistycznych. ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LOGOPAEDICA, 225(VI). https://doi.org/10.24917/20837283.6.4

Numer

Dział

Artykuły naukowe