O Czasopiśmie
ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LOGOPAEDICA (eISSN 2083-7283; ISSN 2083-7283) to rocznik naukowy Katedry Logopedii i Zaburzeń Rozwoju w Instytucie Nauk o Zdrowiu wydawany przez Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie; ukazywał się pierwotnie w latach 2006-2017, wznowiony w 2023.
Cele i zakres
Głównym celem czasopisma jest upowszechnianie wyników badań obejmujących szeroko pojęte zjawiska związane z nabywaniem systemu językowego, budowaniem i odbudowywaniem kompetencji językowych oraz zagadnieniami komunikacji językowej, w tym jej zaburzeń o różnej etiologii, w ujęciu lingwistycznym, neurobiologicznym, psychologicznym oraz medycznym.
Zgłaszane teksty mogą być pisane z perspektywy językoznawczej, nauk o zdrowiu, nauk medycznych czy nauk społecznych, jednak ważne jest, aby przedmiotem badań były kwestie szeroko rozumianej problematyki teorii i/lub praktyki logopedycznej i neurologopedycznej, tak normy, jak i zaburzeń.
Upowszechniane w czasopiśmie treści są adresowane przede wszystkim do badaczy-logopedów/neurologopedów oraz praktyków-logopedów/neurologopedów (polskich i zagranicznych), ale także do lingwistów, psychologów, pedagogów i lekarzy, czyli przedstawicieli dyscyplin takich jak nauki o zdrowiu, nauki medyczne, językoznawstwo czy inne dyscypliny humanistyczne oraz nauki społeczne. Celem publikacji jest służenie wymianie myśli naukowej oraz upowszechnianie najnowszej, interdyscyplinarnej wiedzy i praktycznych rozwiązań.
Czasopismo działa w systemie open access, co sprzyja wymianie badań i doświadczeń pomiędzy naukowcami i praktykami bez ograniczeń terytorialnych (na całym świecie).
Do publikacji w czasopiśmie przyjmowane są przede wszystkim teksty napisane w języku polskim i angielskim, w uzasadnionych przypadkach także w innych językach słowiańskich i kongresowych.