Nabywanie języka ojczystego z perspektywy psychologii poznawczej
DOI:
https://doi.org/10.24917/20837283.6.5Abstrakt
The text provides an introduction to the issue of native language acquisition from the perspective of cognitive psychology. It gives an account of classic standpoints of Piaget and discusses them in light of analyses of more recent studies in the field.
Bibliografia
Bee H., 2004, Psychologia rozwoju człowieka, Poznań.
Google Scholar
Białecka-Pikul M., 2012, Narodziny i rozwój refleksji nad myśleniem, Kraków.
Google Scholar
Birch A., 2005, Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa.
Google Scholar
Bokus B., Shugar G.W. red., 2007, Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy, Sopot.
Google Scholar
Bowerman M., 2003, Rola predyspozycji kognitywnych w przyswajaniu systemu semantycznego, [w:] Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, red. E. Dąbrowska, W. Kubiński, Kraków, s. 254–313.
Google Scholar
Bowerman M., Choi S., 2001, Shaping meanings for language: Universal and language-specific in the acquisition of semantic categories, [w:] Language acquisition and conceptual development, red.M. Bowerman, S.C. Levinson, Cambridge, s. 475–511.
Google Scholar
Brooks P.J., Kempe V. red., 2014, Encyclopedia of Language Development, Los Angeles-London-New Delhi-Singapore-Washington DC.
Google Scholar
Clark E.V., 2007, Przyswajanie języka: słownik i składnia, [w:] Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy, red. B. Bokus, G.W. Shugar, Gdańsk, s. 136–174.
Google Scholar
Dąbrowska E., Kubiński W. red., 2003, Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, Kraków.
Google Scholar
Gleason J.B., Bernstein Ratner N. red., 2005, Psycholingwistyka, Sopot.
Google Scholar
Hickmann M., 2001, Language and cognition in development: Old questions, new directions, „Pragmatics”, nr 11(2), s. 105–126.
Google Scholar
Jusczyk P.W., 2007, Przyswajanie języka: dźwięki mowy i początki fonologii, [w:] Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy, red. B. Bokus, G.W. Shugar, Gdańsk, s. 63–99.
Google Scholar
Kuhl P.K., 2000, Language, mind, and brain: Experience alters perception, „The new cognitive neurosciences”, nr 2, s. 99–115.
Google Scholar
Kurcz I., 2005, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa.
Google Scholar
Piaget J., 1992, Mowa i myślenie u dziecka, Warszawa.
Google Scholar
Rice M., 1984, Cognitive aspects of communicative development, [w:] The acquisition of communicative competence, red. R.L. Schiefelbusch, J. Pickar, Baltimore, s. 141–189.
Google Scholar
Smoczyńska M., Haman E., Czaplewska E., Maryniak M., Krajewski G., Banasik N., Kochańska M., Łuniewska M., Morstin M., 2015a, Test Rozwoju Językowego TRJ. Podręcznik, Warszawa.
Google Scholar
Smoczyńska M., Krajewski G., Łuniewska M., Haman E., Bulkowski K., Kochańska M., 2015b, Inwentarze Rozwoju Mowy i Komunikacji (IRMIK). SŁOWA I GESTY, SŁOWA I ZDANIA. Podręcznik, Warszawa.
Google Scholar
Szeląg E., Szymaszek A., Aksamit-Ramotowska A., Fink M., Ulbrich P., Wittmann M., Poppel E., 2011, Temporal processing as a base for language universals: Cross-linguistic comparisons on sequencing abilities with some implications for language therapy, „Restorative Neurology and Neuroscience”, nr 29(1), s. 35–45.
Google Scholar
Vasta R., Haith M.M., Miller S.A., 1995, Psychologia dziecka, Warszawa.
Google Scholar