The acquisition of native language from the perspective of cognitive psychology

Authors

  • Magdalena Kochańska

DOI:

https://doi.org/10.24917/20837283.6.5

Abstract

The text provides an introduction to the issue of native language acquisition from the perspective of cognitive psychology. It gives an account of classic standpoints of Piaget and discusses them in light of analyses of more recent studies in the field.

References

Bee H., 2004, Psychologia rozwoju człowieka, Poznań.
Google Scholar

Białecka-Pikul M., 2012, Narodziny i rozwój refleksji nad myśleniem, Kraków.
Google Scholar

Birch A., 2005, Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa.
Google Scholar

Bokus B., Shugar G.W. red., 2007, Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy, Sopot.
Google Scholar

Bowerman M., 2003, Rola predyspozycji kognitywnych w przyswajaniu systemu semantycznego, [w:] Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, red. E. Dąbrowska, W. Kubiński, Kraków, s. 254–313.
Google Scholar

Bowerman M., Choi S., 2001, Shaping meanings for language: Universal and language-specific in the acquisition of semantic categories, [w:] Language acquisition and conceptual development, red.M. Bowerman, S.C. Levinson, Cambridge, s. 475–511.
Google Scholar

Brooks P.J., Kempe V. red., 2014, Encyclopedia of Language Development, Los Angeles-London-New Delhi-Singapore-Washington DC.
Google Scholar

Clark E.V., 2007, Przyswajanie języka: słownik i składnia, [w:] Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy, red. B. Bokus, G.W. Shugar, Gdańsk, s. 136–174.
Google Scholar

Dąbrowska E., Kubiński W. red., 2003, Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, Kraków.
Google Scholar

Gleason J.B., Bernstein Ratner N. red., 2005, Psycholingwistyka, Sopot.
Google Scholar

Hickmann M., 2001, Language and cognition in development: Old questions, new directions, „Pragmatics”, nr 11(2), s. 105–126.
Google Scholar

Jusczyk P.W., 2007, Przyswajanie języka: dźwięki mowy i początki fonologii, [w:] Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy, red. B. Bokus, G.W. Shugar, Gdańsk, s. 63–99.
Google Scholar

Kuhl P.K., 2000, Language, mind, and brain: Experience alters perception, „The new cognitive neurosciences”, nr 2, s. 99–115.
Google Scholar

Kurcz I., 2005, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa.
Google Scholar

Piaget J., 1992, Mowa i myślenie u dziecka, Warszawa.
Google Scholar

Rice M., 1984, Cognitive aspects of communicative development, [w:] The acquisition of communicative competence, red. R.L. Schiefelbusch, J. Pickar, Baltimore, s. 141–189.
Google Scholar

Smoczyńska M., Haman E., Czaplewska E., Maryniak M., Krajewski G., Banasik N., Kochańska M., Łuniewska M., Morstin M., 2015a, Test Rozwoju Językowego TRJ. Podręcznik, Warszawa.
Google Scholar

Smoczyńska M., Krajewski G., Łuniewska M., Haman E., Bulkowski K., Kochańska M., 2015b, Inwentarze Rozwoju Mowy i Komunikacji (IRMIK). SŁOWA I GESTY, SŁOWA I ZDANIA. Podręcznik, Warszawa.
Google Scholar

Szeląg E., Szymaszek A., Aksamit-Ramotowska A., Fink M., Ulbrich P., Wittmann M., Poppel E., 2011, Temporal processing as a base for language universals: Cross-linguistic comparisons on sequencing abilities with some implications for language therapy, „Restorative Neurology and Neuroscience”, nr 29(1), s. 35–45.
Google Scholar

Vasta R., Haith M.M., Miller S.A., 1995, Psychologia dziecka, Warszawa.
Google Scholar

Published

2016-06-15

How to Cite

Kochańska, M. (2016). The acquisition of native language from the perspective of cognitive psychology. ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LOGOPAEDICA, 225(VI). https://doi.org/10.24917/20837283.6.5

Issue

Section

Articles