Analogiczne formacje słowotwórcze w mowie dzieci w wieku 2–4 lat

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/20837283.7.4

Słowa kluczowe:

neologizmy, innowacje leksykalne, analogia, rozwój systemu językowego u dzieci, słowotwórstwo

Abstrakt

W niniejszym artykule omawiam innowacje leksykalne utworzone przez dzieci w wieku 2–4 lat. Czynię to na bazie korpusu wyrazów zebranego podczas badań podłużnych oraz poprzecznych, w których wykorzystałam metodę obserwacji uczestniczącej oraz rozmowę kierowaną. Opisuję także mechanizm wnioskowania poprzez analogię, niezbędny do nabywania struktur systemowych języka. Podaję również sposoby oraz motywacje służące tworzeniu wyrazów pochodnych. Wyróżniam przy tym najbardziej produktywne kategorie słowotwórcze powstałe od różnych części mowy za pomocą charakterystycznych wykładników formalnych.

Bibliografia

Baillergeona R. (1987). Object permanence in 3½- and 4½-month‑old infants, Developmental Psychology, 23(5), 655–664.
Google Scholar

Borowiec H. (2001). Analogia w języku 6-letnich dzieci, Logopedia, 29, 71–86.
Google Scholar

Brodowska‑Honowska M. (1967). Zarys klasyfikacji polskich derywatów. Wrocław: Wydawnictwo PAN.
Google Scholar

Chmura‑Klekotowa M. (1964). Rozwój rozumienia budowy wyrazów nowych (analogicznych) u dzieci w wieku przedszkolnym. Psychologia Wychowawcza, 4, 403–418.
Google Scholar

Chmura‑Klekotowa M. (1971). Neologizmy słowotwórcze w mowie dzieci. Prace Filologiczne, 21, 99–235.
Google Scholar

Dziurda‑Multan A. (2002). Dziecięce sposoby tworzenia nazw. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Google Scholar

Goswami U., East M. (2000). Rhyme and analogy in beginning reading: Conceptual and methodological issues. Applied Psycholinguistics, 21, 63–93.
Google Scholar

Grabias S. (1970). Kontaminacje we współczesnym języku polskim – próba charakterystyki. Annales Universitatis Mariae Curie‑Skłodowska. Sectio F, Nauki Filozoficzne i Humanistyczne, 25, 6, 117–145.
Google Scholar

Grzegorczykowa R., Laskowski R., Wróbel H. (red.). (1984). Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Haman M. (1993a). Rozwój pojęciowy i semantyczny dziecka. W: I. Kurcz (red.), Psychologia a semiotyka. Pojęcia i zagadnienia (s. 209–241). Warszawa: Zakład Semiotyki Logicznej.
Google Scholar

Kaczmarek L.B. (1988). Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
Google Scholar

Klemensiewicz Z., Lehr‑Spławiński T., Urbańczyk S. (1955). Gramatyka historyczna języka polskiego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Kreja B. (1996). Studia z polskiego słowotwórstwa. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar

Maciejewska A. (2013). Analogia w metodologii badań logopedycznych. W: S. Milewski, K. Kaczorowska‑Bray (red.), Metodologia badań logopedycznych. Z perspektywy teorii i praktyki (s. 95–111). Gdańsk: Harmonia Universalis.
Google Scholar

Przetacznikowa M., Kielar M. (1973). Rozumienie odrębności gramatycznej i semantycznej klas wyrazów (części mowy) przez dzieci w wieku od 3 do 15 lat. Przegląd Pedagogiczny, 1/2, 33–51.
Google Scholar

Satkiewicz H. (1969). Produktywne typy słowotwórcze współczesnego języka ogólnopolskiego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar

Sikorska L. (2018). Innowacje językowe w mowie dzieci przedszkolnych. Scientific Bulletin of Chełm. Section of Pedagogy, 1, 99–112.
Google Scholar

Smoczyński P. (1955). Przyswajanie przez dziecko podstaw systemu językowego. Łódź: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Tomasello M. (2003). Czy małe dzieci posiadają składniową kompetencję osób dorosłych?. W: E. Dąbrowska, W. Kubiński (red.), Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego (s. 144–222). Kraków: Universitas.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

01-12-2023

Jak cytować

Kaczmar, K. (2023). Analogiczne formacje słowotwórcze w mowie dzieci w wieku 2–4 lat. ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LOGOPAEDICA, 389(VII). https://doi.org/10.24917/20837283.7.4

Numer

Dział

Artykuły naukowe