Analogous word-building formations in the speech of children aged 2–4 years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20837283.7.4

Keywords:

Neologisms, lexical innovations, analogy, development of language system in children, vocabulary

Abstract

In this article, I discuss lexical innovations created by children aged 2–4. The subject of the study is a corpus of words collected during longitudinal and transversal studies, in which I used the method of participant observation and guided conversation. I also describe the mechanism of reasoning by analogy, which is necessary for the acquisition of language system structures. In addition, I indicate the methods and motivations for the formation of derived words. With the help of characteristic formal exponents, I distinguish the most productive word‑forming categories derived from different parts of speech.

References

Baillergeona R. (1987). Object permanence in 3½- and 4½-month‑old infants, Developmental Psychology, 23(5), 655–664.
Google Scholar

Borowiec H. (2001). Analogia w języku 6-letnich dzieci, Logopedia, 29, 71–86.
Google Scholar

Brodowska‑Honowska M. (1967). Zarys klasyfikacji polskich derywatów. Wrocław: Wydawnictwo PAN.
Google Scholar

Chmura‑Klekotowa M. (1964). Rozwój rozumienia budowy wyrazów nowych (analogicznych) u dzieci w wieku przedszkolnym. Psychologia Wychowawcza, 4, 403–418.
Google Scholar

Chmura‑Klekotowa M. (1971). Neologizmy słowotwórcze w mowie dzieci. Prace Filologiczne, 21, 99–235.
Google Scholar

Dziurda‑Multan A. (2002). Dziecięce sposoby tworzenia nazw. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Google Scholar

Goswami U., East M. (2000). Rhyme and analogy in beginning reading: Conceptual and methodological issues. Applied Psycholinguistics, 21, 63–93.
Google Scholar

Grabias S. (1970). Kontaminacje we współczesnym języku polskim – próba charakterystyki. Annales Universitatis Mariae Curie‑Skłodowska. Sectio F, Nauki Filozoficzne i Humanistyczne, 25, 6, 117–145.
Google Scholar

Grzegorczykowa R., Laskowski R., Wróbel H. (red.). (1984). Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Haman M. (1993a). Rozwój pojęciowy i semantyczny dziecka. W: I. Kurcz (red.), Psychologia a semiotyka. Pojęcia i zagadnienia (s. 209–241). Warszawa: Zakład Semiotyki Logicznej.
Google Scholar

Kaczmarek L.B. (1988). Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
Google Scholar

Klemensiewicz Z., Lehr‑Spławiński T., Urbańczyk S. (1955). Gramatyka historyczna języka polskiego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Kreja B. (1996). Studia z polskiego słowotwórstwa. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar

Maciejewska A. (2013). Analogia w metodologii badań logopedycznych. W: S. Milewski, K. Kaczorowska‑Bray (red.), Metodologia badań logopedycznych. Z perspektywy teorii i praktyki (s. 95–111). Gdańsk: Harmonia Universalis.
Google Scholar

Przetacznikowa M., Kielar M. (1973). Rozumienie odrębności gramatycznej i semantycznej klas wyrazów (części mowy) przez dzieci w wieku od 3 do 15 lat. Przegląd Pedagogiczny, 1/2, 33–51.
Google Scholar

Satkiewicz H. (1969). Produktywne typy słowotwórcze współczesnego języka ogólnopolskiego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar

Sikorska L. (2018). Innowacje językowe w mowie dzieci przedszkolnych. Scientific Bulletin of Chełm. Section of Pedagogy, 1, 99–112.
Google Scholar

Smoczyński P. (1955). Przyswajanie przez dziecko podstaw systemu językowego. Łódź: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Tomasello M. (2003). Czy małe dzieci posiadają składniową kompetencję osób dorosłych?. W: E. Dąbrowska, W. Kubiński (red.), Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego (s. 144–222). Kraków: Universitas.
Google Scholar

Published

2023-12-01

How to Cite

Kaczmar, K. (2023). Analogous word-building formations in the speech of children aged 2–4 years. ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LOGOPAEDICA, 389(VII). https://doi.org/10.24917/20837283.7.4

Issue

Section

Articles