Nabywanie fleksji jako element diagnostyczny rozwoju języka polskiego u dzieci dwujęzycznych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/20837283.7.8

Słowa kluczowe:

fleksja, kategoria przypadka, dwujęzyczność, diagnoza rozwoju języka

Abstrakt

W artykule przedstawiono wyniki badań ilościowych oraz indywidualnych przypadków, pokazujące konieczność rozszerzenia diagnostyki rozwoju mowy dzieci dwujęzycznych o ocenę rozwoju fleksji. Kategoria przypadka u dziecka z normatywnym procesem rozwoju języka polskiego powinna pojawić się do końca 2. roku życia, czyli jeszcze przed okresem zdania. W przypadku opóźnionego rozwoju morfologii konieczne jest objęcie dziecka terapeutycznym programem stymulującym proces nabywania mowy, który zawiera program słuchowy, prowadzenie dzienników wydarzeń w obu językach, Symultaniczno‑Sekwencyjną Naukę Czytania®, programowanie języka oraz rezygnację z wysokich technologii.

Bibliografia

Baker C. (2006). Foundation of bilingual education and ilingualism. Clevedon: Multilingual Matters.
Google Scholar

Butler Y.G., Hakuta K. (2006). Bilingualism and Second Language Acquisition. W: T.K. Bhatia, W.C. Ritchie (red.), The handbook of bilingualism (s. 114–145). Malden–Oxford–Victoria: Blackwell Publishing.
Google Scholar

Błasiak‑Tytuła M. (2011). Kilka uwag na temat bilingwizmu. W: M. Michalik (red.), Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy (s. 220–237). Kraków: Collegium Columbinum.
Google Scholar

Błasiak‑Tytuła M. (2013). Kompetencje językowe bilingwalnych bliźniaczek. W: M. Michalik, A. Siudak, H. Pawłowska‑Jaroń
Google Scholar

(red.), Interakcyjne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy (s. 317–330). Kraków: Collegium Columbinum.
Google Scholar

Conboy B., Thal D. (2006). Two languages, one developing brain: Event‑related potentials to words in bilingual toddlers. Development Science, 9, F1–F12.
Google Scholar

Cieszyńska J. (2000). Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Google Scholar

Cieszyńska J. (2006). Kto mówi w Szwajcarii po polsku?, https://centrummetodykrakowskiej.pl/media/upload/site/0/12/file/51ac86c0bb11456f931a7145820cc5c4_Kto%20
Google Scholar

m%C3%B3wi%20w%20Szwajcarii%20po%20polsku_.pdf (dostęp 28.12.2023).
Google Scholar

Cieszyńska J. (2013). Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Kraków: Wydawnictwo Omega Stages Systems.
Google Scholar

Cieszyńska J. (2018). Jak kształtować dwujęzyczność zrównoważoną. Biografia językowa Julii. W: B. Hufeisen, D. Knorr, P. Rosenberg, C. Schroeder, A. Sopata, T. Wicherkiewicz, (red.), Sprachbildung und Sprachkontakt im deutsch‑polnischen
Google Scholar

Kontext (s. 139–160). Berlin: Peter Lang.
Google Scholar

Cummins J. (2000). Language, power and pedagogy: Bilingual children in the crossfire. Clevedon: Multilingual Matters.
Google Scholar

Genesee F. (2003). Rethinking bilingual acquisition. W: J.M. Dewaele (red.), Bilingualism: Challenges and directions for future research (s. 158–182). Clevedon: Multilingual Matters.
Google Scholar

Jurkowski A. (1975). Ontogeneza mowy i myślenia. Warszawa: WSiP.
Google Scholar

Kurcz I. (2000). Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Scholar.
Google Scholar

Laskowski R. (2009). Język w zagrożeniu. Przyswajanie języka polskiego w warunkach polsko‑szwedzkiego bilingwizmu. Kraków: Universitas.
Google Scholar

Lipińska E. (2003). Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Łuczyński E. (2004). Kategoria przypadka w ontogenezie języka polskiego, czyli o wchodzeniu dziecka w rzeczywistość gramatyczną. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar

Łuczyński E. (2010). Akwizycja gramatyki języka polskiego. Psychologia Rozwojowa, 15, 1, 9–18.
Google Scholar

Maneva B., Genesee F. (2002). Bilingual babbling: Evidence for language differentiation in dual language acquisition. W: B. Skarabela, S. Fish, A.H.-J. Do (red.), Proceeding of the 26th Boston University Conference on Language Development (s. 383–392). Boston: Samerville.
Google Scholar

Marchman V., Martinez‑Sussman C., Dale P. (2004). The language – specific nature of grammatical development: Evidence from bilingual language learners. Developmental Science, 7, 212–224.
Google Scholar

Nicoladis E., Secco G. (2000). Productive vocabulary and language choice. First Language, 20(58), 3–28.
Google Scholar

Nallur A. (2019). Rozwój mowy dziecka w środowisku bilingwalnym. Kraków: nieopublikowana
Google Scholar

praca doktorska.
Google Scholar

Oller D.K., Eilers R.E., Urbano R., Cobo‑Lewis A.B. (1997). Development of precursos to speech in infants exposed to two languages. Journal of Child Language, 24, 407–426.
Google Scholar

Padilla A.M., Liebman E. (1975). Language acquisition in the bilingual child. Bilingual Review, 2(1–2), 34–55.
Google Scholar

Paradis J., Genesee F. (1996). Syntactic acquisition in bilingual children: Autonomous or interdependent? Studies in Second Language Acquisition, 18, 1–25.
Google Scholar

Patterson J.L., Pearson B.Z. (2004). Bilingual lexical development: Influences, contexts, and processes. W: B.A. Goldstein (red.), Bilingual language development & disorders in Spanish – English speakers (s. 77–104). Baltimore: Brookes.
Google Scholar

Pearson B., Fernandez S., Lewedeg V., Oller D.K. (1997). The relation of input factors tolexical learning by bilingual infants. Applied Psycholinguistics, 18, 41–58.
Google Scholar

Sawicka G. (1992). Ewolucja kodu i języka w procesie kształtowania się mowy małego dziecka. W: W. Lubaś (red.), Socjolingwistyka XII–XIII (s. 97–112). Kraków: IJP PAN.
Google Scholar

Smoczyński P. (1955). Przyswajanie przez dziecko podstaw systemu językowego. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Zakład. im Ossolińskich.
Google Scholar

Spitzer M. (2013). Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci. Słupsk: Dobra Literatura.
Google Scholar

Weinreich U. (1974). Languages in contact: Findings and problems. The Hagua: Mouton.
Google Scholar

Zarębina M. (1965). Kształtowanie się systemu językowego dziecka. Wrocław–Warszawa–Kraków: PAN, Zakład im. Ossolińskich.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

01-12-2023

Jak cytować

Nallur, A. (2023). Nabywanie fleksji jako element diagnostyczny rozwoju języka polskiego u dzieci dwujęzycznych. ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LOGOPAEDICA, 389(VII). https://doi.org/10.24917/20837283.7.8

Numer

Dział

Artykuły naukowe