Ocena struktury i mobilności języka u osób dorosłych – wyniki ilościowych i jakościowych badań pilotażowych
DOI:
https://doi.org/10.24917/20837283.8.2Słowa kluczowe:
wędzidełko języka, ankyloglosja, badania statystyczneAbstrakt
Niniejszy artykuł jest odpowiedzią na potrzebę dyskusji nad budową wędzidełka języka oraz jej wpływu na występowanie rozmaitych dysfunkcji jamy ustnej. Obliczenia statystyczne, dokonane przez autorki, stanowią badania pilotażowe, w których udział wzięło 201 osób. Ocenie podlegała nie tylko budowa anatomiczna języka, ale także najczęściej towarzyszące nieprawidłowościom korelaty: problemy ortodontyczne, fizjoterapeutyczne czy artykulacyjne.
I choć autorki – z uwagi na rozmiary tekstu – nie podjęły w artykule problemu skrócenia wędzidełka języka w ujęciu terapeutycznym, to jednak mają nadzieję, że wyniki obserwacji oraz dane statystyczne dokonane na podstawie badania dużej grupy populacyjnej przyczynią się do rozwoju wiedzy na temat postępowania terapeutycznego w przypadku ankyloglosji.
Bibliografia
Baxter R. (2023). Język na uwięzi. Kraków: Impuls.
Google Scholar
Bochenek A., Reicher M. (2019). Anatomia człowieka. Podręcznik dla studentów i lekarzy. Tom 4. Układ nerwowy ośrodkowy. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Google Scholar
Coryllos E., Genna C., Salloum A.C. (2004). Congenital tongue‑ tie and its impact on breastfeeding. American Academy of Pediatrics Section on Breastfeeding, 1–6.
Google Scholar
Czerwińska‑Niezabitowska B., Kulesa‑Mrowiecka M. (2016). Diagnostyka i leczenie dysfunkcji czaszkowo‑żuchwowych w ujęciu holistycznym. Kraków: Medycyna Praktyczna.
Google Scholar
Dominiak P., Kalecińska E., Dominiak M., Krawczykowska H. (2006). Obiektywna ocena zakresu ruchomości żuchwy na podstawie pomiarów linijnych – zasady pomiarów i interpretacja. Dental and Medical Problems, 41(1), 121–125.
Google Scholar
Duran von Arx J., Ośko M. (2024). Leczenie ortodontyczne wg filozofii MFS. Podejście przyczynowe do problemów wzrostu i rozwoju twarzoczaszki, stymuloterapia. Katowice: Elamed.
Google Scholar
Gawryl M. (2020)., Stymulacja i jej wpływ na rozwój kompetencji orofacjalnych u dzieci z zespołem Downa. W: Karmienie małego dziecka – wyzwaniem dla rodzica i terapeuty (s. 32–37). Warszawa: Wydawnictwo Pestka i Ogryzek.
Google Scholar
Gawryl M. (2022). Przyczyny i konsekwencje trudności w rozwoju i doskonaleniu funkcji pokarmowych dziecka z trisomia chromosomu 21. W: M. Baj‑ Lieder, R. Ulman‑Bogusławska (red.), Trudności w karmieniu niemowląt i małych dzieci z wyzwaniami rozwojowymi. Warszawa: Wydawnictwo Pestka i Ogryzek.
Google Scholar
Hazelbaker A. (1993). Assessment Tool for Lingual Frenulum Function (ATLFF): Use in a lactation consultant’s private practice. Pasadena: Pacific Oaks College.
Google Scholar
Kamińska B., Kaczorowska‑ Bray K., Siebert B. (2019). Uwagi o logopedycznym badaniu budowy i funkcjonowania układu stomatognatycznego. W: S. Milewski, K. Kaczorowska‑ Bray (red.), Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki (s. 381–392). Gdańsk: Harmonia Uniwersalis.
Google Scholar
Kasperczyk T. (2004). Wady postawy ciała. Diagnostyka i leczenie. Kraków: Kasper.
Google Scholar
Konopska L. (2015). Postępowanie logopedyczne w przypadku osób z wadą zgryzu. W: S. Grabias. J. Panasiuk. T. Woźnak (red.), Standardy postępowania logopedycznego (s. 627–653). Lublin: UMCS,.
Google Scholar
Korbamcher H., Koch L.E., Kahl‑Nieke B. (2005). Orofacial, myofunctional disorders in children with asymmetry of the posture and locomotion apparatus. International Journal of Orofacial Myology and Myofunctinal Therapy, 31, 26–38
Google Scholar
Majewski S.W. (2018). Gnatofizjologia stomatologiczna. Normy okluzji i funkcje układu sto‑matognatycznego. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Google Scholar
Marchesan I. (2012). Lingual frenulum protocol. Orofacial Myology, 38, 89–103.
Google Scholar
Norton N.S. (2018). Atlas anatomii głowy i szyi dla stomatologów Nettera. Wrocław: Erba Urban & Partners.
Google Scholar
Okeson J.P. (red.) (2023). Leczenie dysfunkcji skroniowo‑żuchwowych i zaburzeń zwarcia. Lublin: Wydawnictwo Czelej.
Google Scholar
Ostapiuk B. (2005). Logopedyczna ocena ruchomości języka. W: M. Młynarska, T. Smereka (red.), Logopedia. Teoria i praktyka (s. 299–306). Wrocław: A Linea.
Google Scholar
Ostapiuk B. (2015). Postępowanie logopedyczne u osób z dyslalią i ankyloglosją. W: S. Grabias. J. Panasiuk. T. Woźnak (red.), Standardy postępowania logopedycznego (s. 655–685). Lublin: UMCS.
Google Scholar
Ostapiuk B. (2018). Ankyloglosja jako przyczyna artykulacyjnych trudności. W: S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska‑ Bray (red.), Biomedyczne podstawy logopedii (s. 186–209). Gdańsk: Harmonia Universalis.
Google Scholar
Ośko M. (2020). Stymulacja jamy ustnej przed i po zabiegu frenulotomii. Przewodnik dla specjalistów pacjentów ankyloglosyjnych, s. 1–24, http://www.mfs-poland.com/PDF/broszura_Frenulektomi_v5-(2020-09-13).pdf (dostęp: 23.09.2024).
Google Scholar
Oziemczuk D., Owsianowska M. (2022). Nowe spojrzenie na wędzidełko języka u niemowląt i starszych dzieci. Zielona Góra: Wydawnictwo Stomatologia Oziemczuk.
Google Scholar
Pluta‑ Wojciechowska D. (2013). Zaburzenia funkcji prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego. Bytom: Ergo‑ Sum.
Google Scholar
Pluta‑ Wojciechowska D. (2019). Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń. Bytom: Ergo‑ Sum.
Google Scholar
Pluta‑ Wojciechowska D., Sambor B. (2016). O różnych typach skróconych wędzidełek języka, ich ocenie i interpretacji wyników badań w logopedii. Logopedia, 45, 123–155.
Google Scholar
Rządzka M. (2019). Odruchy oralne u noworodków i niemowląt. Diagnoza i stymulacja. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Saccomanno S., Pirino A., Bianco G., Paskay L.C., Mastrapasqua R., Scoppa F. (2021). Does a short lingual frenulum affect body posture? Assessment of posture in the sagittal plane before and after laser frenulotomy: a pilot study. Journal of Biological Regulators and Homeostatic Agents, 35(3 Suppl. 1), 185–195.
Google Scholar
Siudak A., Prażak J. (2023). Zaburzenia miofunkcjonalne w kontekście rozwoju motorycznego dziecka – studium przypadku. Logopedia, 52(2), 211–224, https://www.logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia/article/view/261 (dostęp: 23.09.2024).
Google Scholar
Wędrychowska‑ Szulc B. (2016). Etiologia wad zgryzu. W: I. Karłowska (red.), Zarys współczesnej ortodoncji. Podręcznik dla studentów i lekarzy dentystów (s. 41–52). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Google Scholar
Wojnarowska‑ Borowiec A. (2022). Funkcje w obszarze orofacjalnym u pacjentów z zaburzeniami o typie TMD. Logopedia, 51(1), 187–206, https://www.logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia/article/view/190 (dostęp: 23.09.2024).
Google Scholar