Analiza językowa wypowiedzi dziecka normatywnie rozwijającego się w kształceniu logopedycznym

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/20837283.8.9

Słowa kluczowe:

mowa dziecka, rozwój językowy dziecka, schemat opisu wypowiedzi dziecka, praca studenta

Abstrakt

 

Opracowanie dotyczy doskonalenia studenckich umiejętności w zakresie niełatwej do przeprowadzenia analizy językowej wypowiedzi dziecka neurotypowego. Przedstawiamy wypracowany w toku zajęć ze studentami logopedii swoisty instruktaż takiej analizy. Zwracamy uwagę na sposób zbierania materiału językowego, porządek całej pracy, kolejne kroki w opisywaniu i sposób opisywania poszczególnych podsystemów języka, wreszcie na przykładowym niewielkim fragmencie wypowiedzi dziecka (dziewczynka 2;2) pokazujemy próbkę analizy, kierując uwagę na sposób interpretacji zaobserwowanych w wypowiedzi językowych faktów i budowanie wniosków. 

Bibliografia

Bartmiński J. (1978). Swoiste formy orzeczeń w języku ustnym (orzeczenie onomatopeiczne, kompozycjonalne, zaimkowe, podwojone). W: T. Skubalanka (red.), Studia nad składnią polszczyzny mówionej. Księga referatów konferencji poświęconej składni i metodologii badań języka mówionego (Lublin 6–9 X 1975) (s. 159–175). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Chmura‑ Klekotowa M. (1971). Neologizmy słowotwórcze w mowie dzieci. Prace Filologiczne, 21, 99–235.
Google Scholar

Cieszyńska J., Korendo M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Google Scholar

Grabias S. (2001). Język w zachowaniach społecznych (wyd. 2 poprawione). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar

Kabała A. (2020). Rozwój systemu fonetyczno‑ fonologicznego u dzieci w wieku przedszkolnym (wybrane zagadnienia). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar

Kaczmar K. (2023). Analogiczne formacje słowotwórcze w mowie dzieci 2–4 lat. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopaedica, 7, 33–46.
Google Scholar

Kania J.T. (1982). Podstawy językoznawczej klasyfikacji zaburzeń mowy. W: J.T. Kania, Szkice logopedyczne (s. 9–25). Warszawa: WSIP.
Google Scholar

Kielar‑ Turska M. (2012). Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych. W: E. Czaplewska, S. Milewski (red.), Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki (s. 15–64). Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Kurcz I. (2011). O wzajemnych zależnościach kompetencji językowej i kompetencji komunikacyjnej. Czasopismo Psychologiczne, 17(2), 153–160.
Google Scholar

Kuszak K. (2014). Kompetencje językowe małego dziecka – zarys problematyki. Studia Edukacyjne nr 33, 45–67.
Google Scholar

Łuczyński E. (2010). Akwizycja gramatyki języka polskiego. Psychologia Rozwojowa, 15(1), 9–18.
Google Scholar

Łuczyński E. (2015). Wiedza o języku polskim dla logopedów. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Google Scholar

Milewska B., Lica A. (2021). Neologizmy słowotwórcze w mowie dzieci w wieku przedszkolnym. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar

Pisarkowa K. (1978). Zdanie mówione a rola kontekstu. W: T. Skubalanka (red.), Studia nad składnią polszczyzny mówionej. Księga referatów konferencji poświęconej składni i metodologii badań języka mówionego (Lublin 6–9 X 1975) (s. 7–20). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Porayski‑ Pomsta J. (1994). Umiejętności komunikacyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Studium psycholingwistyczne. Warszawa: Wydawnictwo UW.
Google Scholar

Porayski‑ Pomsta J. (1996). O tak zwanych błędach językowych dzieci, http://www.tkj.uw.edu.pl/art/o-tak-zwanych-bledach-jezykowych-dzieci (dostęp: 17.09.2024).
Google Scholar

Przetacznik‑ Gierowska M. (1994). Od słowa do dyskursu. Studia nad mową dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Energeia.
Google Scholar

Strutyński J. (1997). Gramatyka polska, Kraków: Wydawnictwo Tomasz Strutyński.
Google Scholar

Zarębina M. (1965). Kształtowanie się systemu językowego dziecka. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
Google Scholar

Zarębina M. (1980). Język polski w rozwoju jednostki. Analiza tekstów dzieci do wieku szkolnego. Rozwój semantyczny języka dziecka. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.
Google Scholar

Zarębina M. (1994). Język polski w rozwoju jednostki. Analiza tekstów dzieci do wieku szkolnego. Rozwój semantyczny języka dziecka. Dyskusja nad teorią Chomskiego. Gdańsk: Glottispol.
Google Scholar

Żak‑ Święcicka M. (1993). Charakterystyka składniowa wypowiedzi dzieci w wieku przedszkolnym. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

27-12-2024

Jak cytować

Sedivy-Mączka, K., & Steczko, I. (2024). Analiza językowa wypowiedzi dziecka normatywnie rozwijającego się w kształceniu logopedycznym. ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LOGOPAEDICA, 400(VIII). https://doi.org/10.24917/20837283.8.9

Numer

Dział

Artykuły naukowe