Linguistic analysis of the utterances of a normatively developing child in speech therapy education
DOI:
https://doi.org/10.24917/20837283.8.9Keywords:
child speech, child language development, child speech description scheme, student workAbstract
The study concerns the improvement of students’ skills in the difficult task of conducting a linguistic analysis of the speech of a neurotypical child. We present a kind of instruction for such an analysis, developed in the course of classes with speech therapy students. We draw attention to the method of collecting linguistic material, the order of the whole work, the successive steps in describing and the manner of describing individual subsystems of language, and finally, using an example of a small fragment of a child’s utterance (girl 2;2), we show a sample of the analysis, directing attention to the manner of interpreting the linguistic facts observed in the utterance and building conclusions.
References
Bartmiński J. (1978). Swoiste formy orzeczeń w języku ustnym (orzeczenie onomatopeiczne, kompozycjonalne, zaimkowe, podwojone). W: T. Skubalanka (red.), Studia nad składnią polszczyzny mówionej. Księga referatów konferencji poświęconej składni i metodologii badań języka mówionego (Lublin 6–9 X 1975) (s. 159–175). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar
Chmura‑ Klekotowa M. (1971). Neologizmy słowotwórcze w mowie dzieci. Prace Filologiczne, 21, 99–235.
Google Scholar
Cieszyńska J., Korendo M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Google Scholar
Grabias S. (2001). Język w zachowaniach społecznych (wyd. 2 poprawione). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar
Kabała A. (2020). Rozwój systemu fonetyczno‑ fonologicznego u dzieci w wieku przedszkolnym (wybrane zagadnienia). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar
Kaczmar K. (2023). Analogiczne formacje słowotwórcze w mowie dzieci 2–4 lat. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopaedica, 7, 33–46.
Google Scholar
Kania J.T. (1982). Podstawy językoznawczej klasyfikacji zaburzeń mowy. W: J.T. Kania, Szkice logopedyczne (s. 9–25). Warszawa: WSIP.
Google Scholar
Kielar‑ Turska M. (2012). Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych. W: E. Czaplewska, S. Milewski (red.), Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki (s. 15–64). Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Kurcz I. (2011). O wzajemnych zależnościach kompetencji językowej i kompetencji komunikacyjnej. Czasopismo Psychologiczne, 17(2), 153–160.
Google Scholar
Kuszak K. (2014). Kompetencje językowe małego dziecka – zarys problematyki. Studia Edukacyjne nr 33, 45–67.
Google Scholar
Łuczyński E. (2010). Akwizycja gramatyki języka polskiego. Psychologia Rozwojowa, 15(1), 9–18.
Google Scholar
Łuczyński E. (2015). Wiedza o języku polskim dla logopedów. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Google Scholar
Milewska B., Lica A. (2021). Neologizmy słowotwórcze w mowie dzieci w wieku przedszkolnym. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar
Pisarkowa K. (1978). Zdanie mówione a rola kontekstu. W: T. Skubalanka (red.), Studia nad składnią polszczyzny mówionej. Księga referatów konferencji poświęconej składni i metodologii badań języka mówionego (Lublin 6–9 X 1975) (s. 7–20). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar
Porayski‑ Pomsta J. (1994). Umiejętności komunikacyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Studium psycholingwistyczne. Warszawa: Wydawnictwo UW.
Google Scholar
Porayski‑ Pomsta J. (1996). O tak zwanych błędach językowych dzieci, http://www.tkj.uw.edu.pl/art/o-tak-zwanych-bledach-jezykowych-dzieci (dostęp: 17.09.2024).
Google Scholar
Przetacznik‑ Gierowska M. (1994). Od słowa do dyskursu. Studia nad mową dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Energeia.
Google Scholar
Strutyński J. (1997). Gramatyka polska, Kraków: Wydawnictwo Tomasz Strutyński.
Google Scholar
Zarębina M. (1965). Kształtowanie się systemu językowego dziecka. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
Google Scholar
Zarębina M. (1980). Język polski w rozwoju jednostki. Analiza tekstów dzieci do wieku szkolnego. Rozwój semantyczny języka dziecka. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.
Google Scholar
Zarębina M. (1994). Język polski w rozwoju jednostki. Analiza tekstów dzieci do wieku szkolnego. Rozwój semantyczny języka dziecka. Dyskusja nad teorią Chomskiego. Gdańsk: Glottispol.
Google Scholar
Żak‑ Święcicka M. (1993). Charakterystyka składniowa wypowiedzi dzieci w wieku przedszkolnym. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy.
Google Scholar