Wypowiedzenia okolicznikowe czasu i warunku w języku mówionym dzieci trzyletnich

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/20837283.8.10

Słowa kluczowe:

zaburzenia komunikacji językowej, programowanie języka, wypowiedzenia okolicznikowe czasu, wypowiedzenia okolicznikowe warunku, rozwój mowy dzieci trzyletnich

Abstrakt

 

Autorka opisuje badania własne na temat struktur i funkcji wypowiedzeń podrzędnie złożonych okolicznikowych czasu i okolicznikowych warunku w języku mówionym dzieci trzyletnich. Przedszkolaki używają schematu: jak A, to B. Wyniki porównywane są z istniejącymi badaniami nad składnią języka mówionego. Takie zestawienie obrazuje, iż ten schemat wypowiedzenia, pojawiający się u dzieci w czwartym roku życia, jest częściej używany z wiekiem. Autorka podkreśla jego dużą przydatność komunikacyjną. W drugiej części artykułu formułowane są wskazówki dotyczące programowania tych struktur składniowych w terapii dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej. 

Bibliografia

Cieszyńska‑ Rożek J. (2022). Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Język. Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar

Cieszyńska‑ Rożek J., Dędbicka Cieszyńska A. (2015). Ćwiczenia wnioskowania przez analogię. Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar

Grzenia J. (2002). Słownik nazw własnych. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Kaczorowska‑ Bray K., Milewski S., Michalik M. (2019). Rozwój umiejętności składniowych u dzieci w wieku od 4 do 10 lat. Logopedia, 48, 133–149.
Google Scholar

Kaczorowska‑ Bray K. (2023). Recenzja rozprawy doktorskiej mgr Agnieszki Starzyńskiej „Kompetencja składniowa dzieci w czwartym roku życia”, https://wnh.uken.krakow.pl/wp-content/uploads/sites/33/2023/06/recenzja_K.-Bray.pdf (dostęp: 6.10.2024).
Google Scholar

Korendo M. (2011). Strategie terapeutyczne w dysleksji paradygmatycznej i syntagmatycznej. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne, 20, 61–70.
Google Scholar

Orłowska‑ Popek Z. (2017). Programowanie języka w terapii logopedycznej na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar

Orłowska‑ Popek Z., Bielenda Mazur E. (2019). Programowanie języka – niezbędna technika w terapii logopedycznej. Nowa Logopedia. Wyzwania terapii logopedycznej, 8, 33–42.
Google Scholar

Pisarkowa K. (1975). Składnia rozmowy telefonicznej. Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Przetacznikowa M. (1963). Rozwój struktury i funkcji zdań u dzieci w wieku przedszkolnym. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
Google Scholar

Starzyńska A. (2023). Kompetencja składniowa dzieci w czwartym roku życia [rozprawa doktorska, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie], https://rep.up.krakow.pl/xmlui/handle/11716/12143 (dostęp: 15.02.2024).
Google Scholar

Święcicka M. (1992). Wypowiedzenia okolicznikowe czasu w języku mówionym dzieci sześcio-, siedmioletnich. W: M. Preyzner (red.), Język: teoria – dydaktyka (s. 217–226). Kielce: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
Google Scholar

Żak‑Ś Święcicka M. (1993). Charakterystyka składniowa wypowiedzi dzieci w wieku przedszkolnym. Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

27-12-2024

Jak cytować

Starzyńska, A. (2024). Wypowiedzenia okolicznikowe czasu i warunku w języku mówionym dzieci trzyletnich. ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LOGOPAEDICA, 400(VIII). https://doi.org/10.24917/20837283.8.10

Numer

Dział

Artykuły naukowe