Subordinate adverbial clauses of time and condition in the spoken language of three-year-old children
DOI:
https://doi.org/10.24917/20837283.8.10Keywords:
language communication disorders, language learning and teaching, adverbial clauses of time, adverbial clauses of condition, speech development of three-year-old childrenAbstract
This article presents the author’s research on the syntactic structures and functions of subordinate adverbial clauses of time and condition in the spoken language of three-year-old children. Preschoolers employ the if A, then B construction. The results are compared with the existing research on spoken language syntax. This comparison reveals that this utterance pattern, emerging in children during their fourth year, increases in frequency with age. The author highlights its significant communicative value. The second part of the article provides guidelines for programming the above mentioned syntactic structures in the speech therapy of children with language communication disorders.
References
Cieszyńska‑ Rożek J. (2022). Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Język. Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar
Cieszyńska‑ Rożek J., Dędbicka Cieszyńska A. (2015). Ćwiczenia wnioskowania przez analogię. Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar
Grzenia J. (2002). Słownik nazw własnych. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Kaczorowska‑ Bray K., Milewski S., Michalik M. (2019). Rozwój umiejętności składniowych u dzieci w wieku od 4 do 10 lat. Logopedia, 48, 133–149.
Google Scholar
Kaczorowska‑ Bray K. (2023). Recenzja rozprawy doktorskiej mgr Agnieszki Starzyńskiej „Kompetencja składniowa dzieci w czwartym roku życia”, https://wnh.uken.krakow.pl/wp-content/uploads/sites/33/2023/06/recenzja_K.-Bray.pdf (dostęp: 6.10.2024).
Google Scholar
Korendo M. (2011). Strategie terapeutyczne w dysleksji paradygmatycznej i syntagmatycznej. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne, 20, 61–70.
Google Scholar
Orłowska‑ Popek Z. (2017). Programowanie języka w terapii logopedycznej na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar
Orłowska‑ Popek Z., Bielenda Mazur E. (2019). Programowanie języka – niezbędna technika w terapii logopedycznej. Nowa Logopedia. Wyzwania terapii logopedycznej, 8, 33–42.
Google Scholar
Pisarkowa K. (1975). Składnia rozmowy telefonicznej. Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar
Przetacznikowa M. (1963). Rozwój struktury i funkcji zdań u dzieci w wieku przedszkolnym. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
Google Scholar
Starzyńska A. (2023). Kompetencja składniowa dzieci w czwartym roku życia [rozprawa doktorska, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie], https://rep.up.krakow.pl/xmlui/handle/11716/12143 (dostęp: 15.02.2024).
Google Scholar
Święcicka M. (1992). Wypowiedzenia okolicznikowe czasu w języku mówionym dzieci sześcio-, siedmioletnich. W: M. Preyzner (red.), Język: teoria – dydaktyka (s. 217–226). Kielce: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
Google Scholar
Żak‑Ś Święcicka M. (1993). Charakterystyka składniowa wypowiedzi dzieci w wieku przedszkolnym. Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
Google Scholar