Educational theory of language as an experience of learning the selected lexical elements at school
DOI:
https://doi.org/10.24917/20837283.6.1Abstract
The article presents the educational approach to the theory of language from the perspective of educational linguistics. It describes the experience of learning and acquiring the vocabulary from the social-moral field. It also estimates the importance of theoretical and practical implications of learning abilities which constitute the essence of educational linguistics. The conclusions presented in the article result from the lingua-educational research conducted in educational establishments and from the deductive mode of argumentation which was used by the author.
References
Bajerowa I., 1969, Schemat i częściowa formalizacja opisów historyczno-językowych, Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego nr 1, Prace Językoznawcze I, Katowice, s. 7–21.
Google Scholar
Bajerowa I., 1985, Problem tzw. ubóstwa współczesnej polszczyzny, [w:] Nowomowa, Londyn, s. 78–89.
Google Scholar
Baudouin de Courtenay J.N., 1903, Język i języki; Językoznawstwo, [w:] Wielka Powszechna Encyklopedia Ilustrowana, t. 33, Warszawa.
Google Scholar
Blackwell B., 1988, Child Language and Education Linguistics in Applied Language Study, New York.
Google Scholar
Bruner J.S., Goodnow J.J., Austin G.A. (red.), 1956, Language and categories, New York.
Google Scholar
Bruner P.V., 1978, Poza dostarczone informacje, Warszawa.
Google Scholar
Buren P., 1983, Semantyka a nauczanie języka, [w:] Rozprawy z językoznawstwa stosowanego, t. I, Warszawa, s. 124–154.
Google Scholar
Buttler D., Kurkowska H., Satkiewicz H., 1971, Kultura języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar
Dudzik M. 1995, Koncepcja nauczania języka polskiego – przedmiotu edukacji szkolnej, [w:] Kształcenie językowe w szkole, t. 9, Wrocław, s. 7–23.
Google Scholar
Grice H.P., 1977, Logika i konwersacja, „Przegląd Humanistyczny”, nr 6, s. 85–99.
Google Scholar
Grigoriev I.A., 1960, Boduen de Kurene a interlingwistyka, Moskwa.
Google Scholar
Grucza F., 1993, Zagadnienia metalingwistyki, Warszawa 1993.
Google Scholar
Handel J., 1935, Dzieje językoznawstwa, r. IX, Lwów, s. 232–241.
Google Scholar
Heinz A. 1978, Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa.
Google Scholar
Kida J., 1997, Z badań nad słownictwem podręczników szkolnych klas I–VI, „Z Teorii i Praktyki Języka Polskiego, t. 6, Katowice, s. 102–134.
Google Scholar
Kozłowska E., 1993, Struktura semantyczna wybranych elementów leksykalnych języka uczniowskiego. Materiały konferencji naukowej, Opole, 20–22.09.1993, red. S. Gajda, Z. Adamiszyn, Opole.
Google Scholar
Koszyk M., Machowska J., 1997, Profilowanie pojęć w dyskursie edukacyjnym o tematyce religijnej, [w:] Dyskurs edukacyjny, red. T. Rittel i J. Ożdżyńskiego, Kraków, s. 205–225.
Google Scholar
Kwaśniewicz W., 1983, Recenzja książki T. Goban-Klasa i W. Pisarka, [w:] Aktywność i świadomość kulturalna społeczeństwa polskiego, Kraków 1981, „Kultura i społeczeństwo”, t. 27, nr 1, s. 189–194.
Google Scholar
Lyons J., 1984, Wyuczalność języka [learnability], [w:] idem, Semantyka I, tłum. A. Weinsberg, Warszawa, s. 85–353.
Google Scholar
Michalik M., 2005, Dwa aspekty lingwoedukacyjnej teorii i praktyki językowej, czyli o angielskiej i polskiej lingwistyce edukacyjnej, „Poradnik Językowy”, nr 6, s. 36–47.
Google Scholar
Miko F., 1967, Ulohy školy psi osvojovani si spisovnego języka, [w:] Kultura spisovnej slovenciny, red. J. Ružička, Bratislava.
Google Scholar
Miodunka W., 1980, Teoria pól językowych, Kraków.
Google Scholar
Muszyński H., 1965, Teoretyczne problemy wychowania moralnego, Warszawa.
Google Scholar
Niesporek-Szamburska B., 1995, Teodozja Rittel, Podstawy lingwistyki edukacyjnej. Nabywanie i kształcenie języka, Kraków 1993, rec., „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, 1.14, Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego, s. 138–141.
Google Scholar
Nowakowska-Kempna I., 1992, Edukacja semantyczna w nauczaniu początkowym, [w:] Problemy edukacji lingwistycznej, Wrocław, s. 97–105.
Google Scholar
Polański E., 1982, Słownictwo uczniów, Warszawa.
Google Scholar
Puzynina J., 1992, Język wartości, Warszawa 1992.
Google Scholar
Rittel T., 1990, Z badań nad słownictwem społeczno-moralnym studentów (podejście socjolingwistyczne), „Socjolingwistyka” X, s. 59–70.
Google Scholar
Rittel T., 1992, Lingwistyka pedagogiczna a wyuczalność języka, „Rocznik Naukowo-Dydaktyczny Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie. Prace Pedagogiczne”, 113, s. 59–75.
Google Scholar
Rittel T., 1993, Podstawy lingwistyki edukacyjnej. Nabywanie i kształcenie języka, Kraków.
Google Scholar
Rittel T., 1994a, Metodologia lingwistyki edukacyjnej. Kształcenie języka. Kraków.
Google Scholar
Rittel, T., 1994b, Podstawy lingwistyki edukacyjnej. Nabywanie i kształcenie języka, wyd. II, Kraków.
Google Scholar
Rittel T., 1995a, Lingwistyka pedagogiczna a nauczanie komunikacyjne, [w:] Próba modernizowania procesu edukacji, red. K. Duraj-Nowakowa, Kraków, s. 49–60.
Google Scholar
Rittel T., 1995b, Pierwsze elementy świata w języku uczniów (próba definicji kognitywnej), [w:] Językowy obraz świata dzieci i młodzieży, red. J. Ożdżyński, Kraków, s. 66–86.
Google Scholar
Rittel T., 1997a, Lingwistyka, lingwistyka edukacyjna, sprawność języka, [w:] Sprawności językowe, red. J. Ożdżyński, T. Rittel, Kraków, s. 11–21.
Google Scholar
Rittel T., 1997b, Słownictwo społeczno-moralne w ujęciu lingwoedukacyjnym, [w:] Sprawności językowe, red. T. Rittel, J. Ożdżyński, Wydawnictwo Edukacyjne Kraków, s. 331–353.
Google Scholar
Rittel T., 2001, Wyraz fonetyczny w lingwistyce edukacyjnej, [w:] W służbie szkole i nauce, red. A.W. Maszke, Rzeszów, s. 51–63.
Google Scholar
Rittel T., 2006a, Dialogiczność tekstów naukowych (educational linguistics) a lingwistyka edukacyjna, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis, Studia Logopaedica”, t. I, s. 23–36.
Google Scholar
Rittel T., 2006b, Kulturowy dyskurs edukacyjny. Cechy. Gramatyka. Tekstologia komunikacyjna, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopaedica”, t. I, s. 362–381.
Google Scholar
Rittel T., Rittel S.J., 2015a, Bibliografia analityczna lingwistyki dyskursu edukacyjnego za lata 1993–2011, (tomy 1–12),Kraków.
Google Scholar
Rittel T., Rittel S.J., 2015b, Dyskurs edukacyjny. Zagadnienia, Znaczenia, Terminy, Kraków.
Google Scholar
Safarewicz J., 1986, Społeczna „opieka nad językiem”, [w:] Collectanea linguistica in honorem Adami Heinz, Wrocław, s. 125–132.
Google Scholar
Saussure de F., 1991, Kurs językoznawstwa ogólnego, przeł. K. Kasprzyk, wyd. II, Warszawa.
Google Scholar
Spolsky B., 1999, Linguistics and Language Learning, [w:] Concise Encyclopedia of Educational Linguistics, red. B. Spolsky, Oxford, s. 4–5. Spolsky B. (red.), 1999, Concise Encyclopedia of Educational Linguistics, Oxford.
Google Scholar
Strevens P., 1976, On Defining Applied Linguistics, [w:] Proceedings of the 4th International Congress of Applied Linguistics, red. G. Nickel, t. II, Stuttgart, s. 81–82.
Google Scholar
Stubbs M., 1990, Language in Education, [w:] An Encyclopedia of Language, red. N.E. Colingue, London, s. 551–560.
Google Scholar
Szulc A., 1997, Słownik dydaktyki języków obcych, Warszawa.Wesołowska D., 1999, Z problemów pragmalingwistycznych niektórych aspektów edukacji lingwistycznej, [w:] Problemy edukacji lingwistycznej, red. M.T. Michalewska, Katowice, s. 21–27.
Google Scholar
Wierzbicka A., 1978, Sapir a współczesne językoznawstwo, [w:] E. Sapir, Kultura, język, osobowość, Warszawa, s. 8–20.
Google Scholar
Zgółkowa H., Bułczyńska K., 1987, Słownictwo dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa.
Google Scholar