Educational theory of language as an experience of learning the selected lexical elements at school

Authors

  • Teodozja Rittel

DOI:

https://doi.org/10.24917/20837283.6.1

Abstract

The article presents the educational approach to the theory of language from the perspective of educational linguistics. It describes the experience of learning and acquiring the vocabulary from the social-moral field. It also estimates the importance of theoretical and practical implications of learning abilities which constitute the essence of educational linguistics. The conclusions presented in the article result from the lingua-educational research conducted in educational establishments and from the deductive mode of argumentation which was used by the author.

References

Bajerowa I., 1969, Schemat i częściowa formalizacja opisów historyczno-językowych, Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego nr 1, Prace Językoznawcze I, Katowice, s. 7–21.
Google Scholar

Bajerowa I., 1985, Problem tzw. ubóstwa współczesnej polszczyzny, [w:] Nowomowa, Londyn, s. 78–89.
Google Scholar

Baudouin de Courtenay J.N., 1903, Język i języki; Językoznawstwo, [w:] Wielka Powszechna Encyklopedia Ilustrowana, t. 33, Warszawa.
Google Scholar

Blackwell B., 1988, Child Language and Education Linguistics in Applied Language Study, New York.
Google Scholar

Bruner J.S., Goodnow J.J., Austin G.A. (red.), 1956, Language and categories, New York.
Google Scholar

Bruner P.V., 1978, Poza dostarczone informacje, Warszawa.
Google Scholar

Buren P., 1983, Semantyka a nauczanie języka, [w:] Rozprawy z językoznawstwa stosowanego, t. I, Warszawa, s. 124–154.
Google Scholar

Buttler D., Kurkowska H., Satkiewicz H., 1971, Kultura języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar

Dudzik M. 1995, Koncepcja nauczania języka polskiego – przedmiotu edukacji szkolnej, [w:] Kształcenie językowe w szkole, t. 9, Wrocław, s. 7–23.
Google Scholar

Grice H.P., 1977, Logika i konwersacja, „Przegląd Humanistyczny”, nr 6, s. 85–99.
Google Scholar

Grigoriev I.A., 1960, Boduen de Kurene a interlingwistyka, Moskwa.
Google Scholar

Grucza F., 1993, Zagadnienia metalingwistyki, Warszawa 1993.
Google Scholar

Handel J., 1935, Dzieje językoznawstwa, r. IX, Lwów, s. 232–241.
Google Scholar

Heinz A. 1978, Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa.
Google Scholar

Kida J., 1997, Z badań nad słownictwem podręczników szkolnych klas I–VI, „Z Teorii i Praktyki Języka Polskiego, t. 6, Katowice, s. 102–134.
Google Scholar

Kozłowska E., 1993, Struktura semantyczna wybranych elementów leksykalnych języka uczniowskiego. Materiały konferencji naukowej, Opole, 20–22.09.1993, red. S. Gajda, Z. Adamiszyn, Opole.
Google Scholar

Koszyk M., Machowska J., 1997, Profilowanie pojęć w dyskursie edukacyjnym o tematyce religijnej, [w:] Dyskurs edukacyjny, red. T. Rittel i J. Ożdżyńskiego, Kraków, s. 205–225.
Google Scholar

Kwaśniewicz W., 1983, Recenzja książki T. Goban-Klasa i W. Pisarka, [w:] Aktywność i świadomość kulturalna społeczeństwa polskiego, Kraków 1981, „Kultura i społeczeństwo”, t. 27, nr 1, s. 189–194.
Google Scholar

Lyons J., 1984, Wyuczalność języka [learnability], [w:] idem, Semantyka I, tłum. A. Weinsberg, Warszawa, s. 85–353.
Google Scholar

Michalik M., 2005, Dwa aspekty lingwoedukacyjnej teorii i praktyki językowej, czyli o angielskiej i polskiej lingwistyce edukacyjnej, „Poradnik Językowy”, nr 6, s. 36–47.
Google Scholar

Miko F., 1967, Ulohy školy psi osvojovani si spisovnego języka, [w:] Kultura spisovnej slovenciny, red. J. Ružička, Bratislava.
Google Scholar

Miodunka W., 1980, Teoria pól językowych, Kraków.
Google Scholar

Muszyński H., 1965, Teoretyczne problemy wychowania moralnego, Warszawa.
Google Scholar

Niesporek-Szamburska B., 1995, Teodozja Rittel, Podstawy lingwistyki edukacyjnej. Nabywanie i kształcenie języka, Kraków 1993, rec., „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, 1.14, Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego, s. 138–141.
Google Scholar

Nowakowska-Kempna I., 1992, Edukacja semantyczna w nauczaniu początkowym, [w:] Problemy edukacji lingwistycznej, Wrocław, s. 97–105.
Google Scholar

Polański E., 1982, Słownictwo uczniów, Warszawa.
Google Scholar

Puzynina J., 1992, Język wartości, Warszawa 1992.
Google Scholar

Rittel T., 1990, Z badań nad słownictwem społeczno-moralnym studentów (podejście socjolingwistyczne), „Socjolingwistyka” X, s. 59–70.
Google Scholar

Rittel T., 1992, Lingwistyka pedagogiczna a wyuczalność języka, „Rocznik Naukowo-Dydaktyczny Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie. Prace Pedagogiczne”, 113, s. 59–75.
Google Scholar

Rittel T., 1993, Podstawy lingwistyki edukacyjnej. Nabywanie i kształcenie języka, Kraków.
Google Scholar

Rittel T., 1994a, Metodologia lingwistyki edukacyjnej. Kształcenie języka. Kraków.
Google Scholar

Rittel, T., 1994b, Podstawy lingwistyki edukacyjnej. Nabywanie i kształcenie języka, wyd. II, Kraków.
Google Scholar

Rittel T., 1995a, Lingwistyka pedagogiczna a nauczanie komunikacyjne, [w:] Próba modernizowania procesu edukacji, red. K. Duraj-Nowakowa, Kraków, s. 49–60.
Google Scholar

Rittel T., 1995b, Pierwsze elementy świata w języku uczniów (próba definicji kognitywnej), [w:] Językowy obraz świata dzieci i młodzieży, red. J. Ożdżyński, Kraków, s. 66–86.
Google Scholar

Rittel T., 1997a, Lingwistyka, lingwistyka edukacyjna, sprawność języka, [w:] Sprawności językowe, red. J. Ożdżyński, T. Rittel, Kraków, s. 11–21.
Google Scholar

Rittel T., 1997b, Słownictwo społeczno-moralne w ujęciu lingwoedukacyjnym, [w:] Sprawności językowe, red. T. Rittel, J. Ożdżyński, Wydawnictwo Edukacyjne Kraków, s. 331–353.
Google Scholar

Rittel T., 2001, Wyraz fonetyczny w lingwistyce edukacyjnej, [w:] W służbie szkole i nauce, red. A.W. Maszke, Rzeszów, s. 51–63.
Google Scholar

Rittel T., 2006a, Dialogiczność tekstów naukowych (educational linguistics) a lingwistyka edukacyjna, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis, Studia Logopaedica”, t. I, s. 23–36.
Google Scholar

Rittel T., 2006b, Kulturowy dyskurs edukacyjny. Cechy. Gramatyka. Tekstologia komunikacyjna, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopaedica”, t. I, s. 362–381.
Google Scholar

Rittel T., Rittel S.J., 2015a, Bibliografia analityczna lingwistyki dyskursu edukacyjnego za lata 1993–2011, (tomy 1–12),Kraków.
Google Scholar

Rittel T., Rittel S.J., 2015b, Dyskurs edukacyjny. Zagadnienia, Znaczenia, Terminy, Kraków.
Google Scholar

Safarewicz J., 1986, Społeczna „opieka nad językiem”, [w:] Collectanea linguistica in honorem Adami Heinz, Wrocław, s. 125–132.
Google Scholar

Saussure de F., 1991, Kurs językoznawstwa ogólnego, przeł. K. Kasprzyk, wyd. II, Warszawa.
Google Scholar

Spolsky B., 1999, Linguistics and Language Learning, [w:] Concise Encyclopedia of Educational Linguistics, red. B. Spolsky, Oxford, s. 4–5. Spolsky B. (red.), 1999, Concise Encyclopedia of Educational Linguistics, Oxford.
Google Scholar

Strevens P., 1976, On Defining Applied Linguistics, [w:] Proceedings of the 4th International Congress of Applied Linguistics, red. G. Nickel, t. II, Stuttgart, s. 81–82.
Google Scholar

Stubbs M., 1990, Language in Education, [w:] An Encyclopedia of Language, red. N.E. Colingue, London, s. 551–560.
Google Scholar

Szulc A., 1997, Słownik dydaktyki języków obcych, Warszawa.Wesołowska D., 1999, Z problemów pragmalingwistycznych niektórych aspektów edukacji lingwistycznej, [w:] Problemy edukacji lingwistycznej, red. M.T. Michalewska, Katowice, s. 21–27.
Google Scholar

Wierzbicka A., 1978, Sapir a współczesne językoznawstwo, [w:] E. Sapir, Kultura, język, osobowość, Warszawa, s. 8–20.
Google Scholar

Zgółkowa H., Bułczyńska K., 1987, Słownictwo dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa.
Google Scholar

Published

2016-06-15

How to Cite

Rittel, T. (2016). Educational theory of language as an experience of learning the selected lexical elements at school. ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LOGOPAEDICA, 225(VI). https://doi.org/10.24917/20837283.6.1

Issue

Section

Articles