Kategorialne i dymensjonalne podejście w diagnozie na przykładzie zespołu Aspergera

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/20837283.7.6

Słowa kluczowe:

zespół Aspergera, diagnoza dymensjonalna, diagnoza kategorialna, autyzm, spektrum autyzmu (ASD)

Abstrakt

W najnowszych klasyfikacjach medycznych (DSM-5 i ICD-11) zespół Aspergera nie jest już odrębną jednostką nozologiczną. Został on włączony do kategorii zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD), co znacząco wpłynęło na brak diagnoz różnicowych. Nie jest to najlepsze rozwiązanie dla osób z ASD, ponieważ nie uwzględnia wyraźnej odrębności autyzmu i zespołu Aspergera, pomimo występowania podobieństw. Poza podobieństwami zespół Aspergera charakteryzuje się również licznymi różnicami w stosunku do autyzmu i nie ograniczają się one wyłącznie do różnic o charakterze ilościowym (nasilenie głębokości występujących deficytów). Dużą rolę w pojmowaniu ASD odgrywa dominacja podejścia kategorialnego, zarówno w DSM, jak i ICD.

Bibliografia

Allen D.A., Rapin I. (1992). Autistic children are also dysphasic. In: H. Naruse, E. Ornitz (eds.), Neurobiology of infantile autism (pp. 73–80). Amsterdam: Excerpta Medica.
Google Scholar

Bishop D.V. (2010). Overlaps between autism and language impairment: phenomimicry or shared etiology? Behavior genetics, 40, 618–629.
Google Scholar

Bishop D.V. (2014). Ten questions about terminology for children with unexplained language problems. International journal of language & communication disorders, 49(4), 381–415.
Google Scholar

Bishop D.V.M. (2010a): Overlaps Between Autism and Language Impairment: Phenomimicry or Shared Etiology. Behavior Genetics, 40(5), 618–629.
Google Scholar

Compton W.M., Guze S.B. (1995). The neo‑Kraepelinian revolution in psychiatric diagnosis. European archives of psychiatry and clinical neuroscience, 245, 196–201.
Google Scholar

Everett D.L. (2019). Jak powstał język: historia największego wynalazku ludzkości. Warszawa: Prószyński i S‑ka.
Google Scholar

Fields R.D., Dzięcioł K. (2011). Drugi mózg: rewolucja w nauce i medycynie. Warszawa: Prószyński Media.
Google Scholar

Félix J., Santos M.E., Benitez‑Burraco A. (2022). Specific Language Impairment, Autism Spectrum Disorders and Social (Pragmatic) Communication Disorders: Is There Overlap in Language Deficits? A Review. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 1–21.
Google Scholar

Gamble C., Gowlett J.A., Dunbar R.I.M. (2017). Potęga mózgu: jak ewolucja życia społecznego kształtowała ludzki umysł. Kraków: Copernicus Center Press.
Google Scholar

Korendo M., Rutkiewicz‑Hanczewska M. Afazja rozwojowa i zespół Aspergera w kontekście diagnozy: o możliwości współwystępowania zaburzeń. W druku.
Google Scholar

Korendo M. (2013). Językowa interpretacja świata w wypowiedziach osób z zespołem Aspergera. Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar

Korendo M. (2022). Diagnoza dymensjonalna zespołu Aspergera. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 29(2), 245–257.
Google Scholar

Nisbett R.E. (2010). Geografia myślenia: dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej?. Kultura i Edukacja, 3(77).
Google Scholar

Nowak K. (2015). Dymensjonalne podejście do zaburzeń osobowości – osobowość w DSM-5. Psychiatria, 12(2), 99–103.
Google Scholar

Nudel R., Christiani C.A., Ohland J., Uddin M.J., Hemager N., Ellersgaard D.V., Werge T. (2020). Language deficits in specific language impairment, attention‑deficit/hyperactivity disorder, and autism spectrum disorder: an analysis of polygenic risk. Autism Research, 13(3), 369–381.
Google Scholar

Rapin I., Allen D. (1983). Developmental language disorders: Nosologic considerations. In: U. Kirk (ed.), Neuropsychology of language, reading, and spelling (pp. 155–184). Amsterdam: Elsevier BV.
Google Scholar

Rounsaville B.J., Alarcón R.D., Andrews G., Jackson J.S., Kendell R.E., Kendler K. (2002). Basic nomenclature issues for DSM‑V. A research agenda for DSM‑V, 1–29.
Google Scholar

Trull T.J., Durrett C.A. (2005). Categorical and dimensional models of personality disorder. Annu. Rev. Clin. Psychol., 1, 355–380.
Google Scholar

Wing L. (1988). The Autistic Continuum. W: L. Wing (ed.), Aspects of Autism: biological research. (pp. 108–125). Londyn: Gaskell.
Google Scholar

Wing L. (1988). The continuum of autistic characteristics. In: E. Schopler, G.B. Mesibov (eds.), Diagnosis and assessment in autism (pp. 91–110). Boston, MA: Springer US.
Google Scholar

Opublikowane

01-12-2023

Jak cytować

Korendo, M. (2023). Kategorialne i dymensjonalne podejście w diagnozie na przykładzie zespołu Aspergera. ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LOGOPAEDICA, 389(VII). https://doi.org/10.24917/20837283.7.6

Numer

Dział

Artykuły naukowe