Studium przypadku czteroletniego chłopca z jąkaniem

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/20837283.7.7

Słowa kluczowe:

jąkanie, rodzic, Palin PCI, terapia logopedyczna

Abstrakt

Artykuł opisuje przypadek 4-letniego chłopca z jąkaniem wczesnodziecięcym oraz efekty jego terapii przy użyciu programu Palin PCI. Założenia wykorzystanego programu oscylują wokół zmian w dynamice relacji w najbliższej rodzinie dziecka z jąkaniem, modyfikacji sposobu komunikacji, otwartym mówieniu o jąkaniu, a także zadbaniu o odpowiedni poziom samooceny. W artykule opisano cele terapii, które sformułowano wraz dzieckiem i jego rodzicami, przebieg trwania programu oraz jego efekty końcowe. Wprowadzone oddziaływania terapeutyczne przy użyciu opisywanego programu przyniosły wymierne korzyści nie tylko dla samego chłopca, ale również dla jego najbliższego otoczenia, zaś poziom nasilenia jego jąkania uległ odczuwalnemu zmniejszeniu.

Bibliografia

Boroń A., Schneider P. (2018). Metoda Mini‑Kids w terapii jąkania wczesnodziecięcego – studium przypadku. W: K. Węsierska, K. Gaweł (red.), Zaburzenia płynności mowy (s. 175–191). Gdańsk: Harmonia Universalis.
Google Scholar

Deckert‑Brzezińska A., Brzeziński K. (2022). Palin PCI – terapia interakcyjna rodzic–dziecko dla jąkających się dzieci w praktyce – studium przypadku. Forum Lingwistyczne, 10, 1–19.
Google Scholar

Eggers K. (2021). Stawanie się efektywnym logopedą specjalizującym się w zaburzeniach płynności mowy. W: K. Węsierska, H. Sønsterud (red.), Dialog bez barier – kompleksowa interwencja logopedyczna w jąkaniu (s. 65–85). Chorzów: Wydawnictwo Agere Aude.
Google Scholar

Faściszewska M. (2018). Trudne postawy i emocje towarzyszące jąkaniu – sposoby wspierania jąkającego się dziecka. Głos – Język – Komunikacja, 5, 49–60.
Google Scholar

Ficek E., Jeziorczak B., Węsierska K. (2021). Poradnictwo logopedyczne dla osób jąkających się i ich rodzin. W: K. Węsierska, H. Sønsterud (red.), Dialog bez barier – kompleksowa interwencja logopedyczna w jąkaniu (s. 85–115). Chorzów: Wydawnictwo Agere Aude.
Google Scholar

Gottwald S.R., Kelman E., Onslow M., Schneider P. (2018). Wczesna interwencja w jąkaniu u dzieci – cztery perspektywy terapeutyczne. Forum Logopedy, 26, s. 9–15.
Google Scholar

Kellman E., Nicholas A. (2013). Praktyczna interwencja w jąkaniu wczesnodziecięcym. Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar

Kim E., Won Kang H., Soo Lee J., Bok Lee S., Sub Sim H. (2024). A Qualitative Case Study of the Experiences of Mothers of Children who Stutter After Parent‑ Child Interaction Therapy: Changes in Stuttering Perception and Parenting Behavior. Journal of Speech‑Language & Hearing Disorder, 33, 1, 101–114.
Google Scholar

Kohmäscher A., Sandrieser P., Schneider P. (2021). KIDS – metoda modyfikacji jąkania dla dzieci w wieku szkolnym. W: K. Węsierska, H. Sønsterud (red.), Dialog bez barier – kompleksowa interwencja logopedyczna w jąkaniu (s. 333–367). Chorzów: Wydawnictwo Agere Aude.
Google Scholar

Mielewska A., Węsierska K. (2013). Zastosowanie metod Palin Parent – Child Interaction (Palin PCI) i Lidcombe Program w terapii jąkania wczesnodziecięcego. W: J. Skibska (red.), Wspieranie rozwoju małego dziecka. Bielsko‑Biała: Wydawnictwo LIBRON.
Google Scholar

Onslow M., Millard S. (2012). Palin Parent Child Interaction and the Lidcombe Program: clarifying some issues. Journal of Fluency Disorders, 37(1), 1–8.
Google Scholar

Onslow M., Packman A., Harrison E. (2003). The Lidcombe Program of Early Stuttering Intervention. A Clinician’s Guide. Austin: An International Publisher Pro‑Ed. “Palin Parent Rating Scale (Palin PRS)”, https://www.palinprs.org.uk (dostęp 29.12.2023).
Google Scholar

Płosa T. (2020). Jąkanie jest OK. No Limits, 2(2).
Google Scholar

Preston R., Halpin M., Clarke G., Millard S. (2022). Palin parent‑child interaction therapy with children with autism spectrum disorder and stuttering. Journal of Communication Disorders, 97.
Google Scholar

Starkweather C.W., Gottwald S.R. (1990). The demands and capacities model II: Clinical implications. Journal of Fluency Disorders, 15, 143–157.
Google Scholar

Węsierska K. (2013). Badanie wpływu zastosowania podejścia Palin PCI w terapii jąkania u polskojęzycznego dziecka – studium indywidualnego przypadku. Nowa Logopedia, 4, 295–316.
Google Scholar

Węsierska K., Jeziorska B., Chrostek A. (2013). Profilaktyka i wczesna interwencja w jąkaniu u małych dzieci. W: K. Węsierska, N. Moćko (red.), Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej, 2 (s. 187–212). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Yairi E., Seery S.H. (2011). Stuttering: Foundations and Clinical Applications. Boston: Pearson.
Google Scholar

Yaruss J.S., Quesal R.W. (2004). Stuttering and the International Classification of Functioning, Disability, and Health (ICF): an update. J Commun Disord, 37, 35–52.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

01-12-2023

Jak cytować

Michalczyk, A. (2023). Studium przypadku czteroletniego chłopca z jąkaniem. ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LOGOPAEDICA, 389(VII). https://doi.org/10.24917/20837283.7.7

Numer

Dział

Artykuły naukowe