A case study of a four-year-old boy with stuttering

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20837283.7.7

Keywords:

stuttering, parent, Palin PCI, speech therapy

Abstract

The article describes the case of a 4-year‑old boy with early childhood stuttering and effects of his therapy using the Palin PCI program. The assumptions of the program used oscillate around changes in the dynamics of relationships in the immediate family of a child with stuttering, changing the way of communication, talking openly about stuttering, as well as ensuring an appropriate level of self‑esteem. The article describes the goals of the therapy, which were formulated with the child and his parents, the course of the program and its results. The therapeutic interactions introduced using the described program brought tangible benefits not only to the boy himself, but also to his immediate environment, while the level of severity of his stuttering was perceptibly reduced.

References

Boroń A., Schneider P. (2018). Metoda Mini‑Kids w terapii jąkania wczesnodziecięcego – studium przypadku. W: K. Węsierska, K. Gaweł (red.), Zaburzenia płynności mowy (s. 175–191). Gdańsk: Harmonia Universalis.
Google Scholar

Deckert‑Brzezińska A., Brzeziński K. (2022). Palin PCI – terapia interakcyjna rodzic–dziecko dla jąkających się dzieci w praktyce – studium przypadku. Forum Lingwistyczne, 10, 1–19.
Google Scholar

Eggers K. (2021). Stawanie się efektywnym logopedą specjalizującym się w zaburzeniach płynności mowy. W: K. Węsierska, H. Sønsterud (red.), Dialog bez barier – kompleksowa interwencja logopedyczna w jąkaniu (s. 65–85). Chorzów: Wydawnictwo Agere Aude.
Google Scholar

Faściszewska M. (2018). Trudne postawy i emocje towarzyszące jąkaniu – sposoby wspierania jąkającego się dziecka. Głos – Język – Komunikacja, 5, 49–60.
Google Scholar

Ficek E., Jeziorczak B., Węsierska K. (2021). Poradnictwo logopedyczne dla osób jąkających się i ich rodzin. W: K. Węsierska, H. Sønsterud (red.), Dialog bez barier – kompleksowa interwencja logopedyczna w jąkaniu (s. 85–115). Chorzów: Wydawnictwo Agere Aude.
Google Scholar

Gottwald S.R., Kelman E., Onslow M., Schneider P. (2018). Wczesna interwencja w jąkaniu u dzieci – cztery perspektywy terapeutyczne. Forum Logopedy, 26, s. 9–15.
Google Scholar

Kellman E., Nicholas A. (2013). Praktyczna interwencja w jąkaniu wczesnodziecięcym. Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar

Kim E., Won Kang H., Soo Lee J., Bok Lee S., Sub Sim H. (2024). A Qualitative Case Study of the Experiences of Mothers of Children who Stutter After Parent‑ Child Interaction Therapy: Changes in Stuttering Perception and Parenting Behavior. Journal of Speech‑Language & Hearing Disorder, 33, 1, 101–114.
Google Scholar

Kohmäscher A., Sandrieser P., Schneider P. (2021). KIDS – metoda modyfikacji jąkania dla dzieci w wieku szkolnym. W: K. Węsierska, H. Sønsterud (red.), Dialog bez barier – kompleksowa interwencja logopedyczna w jąkaniu (s. 333–367). Chorzów: Wydawnictwo Agere Aude.
Google Scholar

Mielewska A., Węsierska K. (2013). Zastosowanie metod Palin Parent – Child Interaction (Palin PCI) i Lidcombe Program w terapii jąkania wczesnodziecięcego. W: J. Skibska (red.), Wspieranie rozwoju małego dziecka. Bielsko‑Biała: Wydawnictwo LIBRON.
Google Scholar

Onslow M., Millard S. (2012). Palin Parent Child Interaction and the Lidcombe Program: clarifying some issues. Journal of Fluency Disorders, 37(1), 1–8.
Google Scholar

Onslow M., Packman A., Harrison E. (2003). The Lidcombe Program of Early Stuttering Intervention. A Clinician’s Guide. Austin: An International Publisher Pro‑Ed. “Palin Parent Rating Scale (Palin PRS)”, https://www.palinprs.org.uk (dostęp 29.12.2023).
Google Scholar

Płosa T. (2020). Jąkanie jest OK. No Limits, 2(2).
Google Scholar

Preston R., Halpin M., Clarke G., Millard S. (2022). Palin parent‑child interaction therapy with children with autism spectrum disorder and stuttering. Journal of Communication Disorders, 97.
Google Scholar

Starkweather C.W., Gottwald S.R. (1990). The demands and capacities model II: Clinical implications. Journal of Fluency Disorders, 15, 143–157.
Google Scholar

Węsierska K. (2013). Badanie wpływu zastosowania podejścia Palin PCI w terapii jąkania u polskojęzycznego dziecka – studium indywidualnego przypadku. Nowa Logopedia, 4, 295–316.
Google Scholar

Węsierska K., Jeziorska B., Chrostek A. (2013). Profilaktyka i wczesna interwencja w jąkaniu u małych dzieci. W: K. Węsierska, N. Moćko (red.), Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej, 2 (s. 187–212). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Yairi E., Seery S.H. (2011). Stuttering: Foundations and Clinical Applications. Boston: Pearson.
Google Scholar

Yaruss J.S., Quesal R.W. (2004). Stuttering and the International Classification of Functioning, Disability, and Health (ICF): an update. J Commun Disord, 37, 35–52.
Google Scholar

Published

2023-12-01

How to Cite

Michalczyk, A. (2023). A case study of a four-year-old boy with stuttering. ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LOGOPAEDICA, 389(VII). https://doi.org/10.24917/20837283.7.7

Issue

Section

Articles