Studium przypadku czteroletniego chłopca z jąkaniem
DOI:
https://doi.org/10.24917/20837283.7.7Słowa kluczowe:
jąkanie, rodzic, Palin PCI, terapia logopedycznaAbstrakt
Artykuł opisuje przypadek 4-letniego chłopca z jąkaniem wczesnodziecięcym oraz efekty jego terapii przy użyciu programu Palin PCI. Założenia wykorzystanego programu oscylują wokół zmian w dynamice relacji w najbliższej rodzinie dziecka z jąkaniem, modyfikacji sposobu komunikacji, otwartym mówieniu o jąkaniu, a także zadbaniu o odpowiedni poziom samooceny. W artykule opisano cele terapii, które sformułowano wraz dzieckiem i jego rodzicami, przebieg trwania programu oraz jego efekty końcowe. Wprowadzone oddziaływania terapeutyczne przy użyciu opisywanego programu przyniosły wymierne korzyści nie tylko dla samego chłopca, ale również dla jego najbliższego otoczenia, zaś poziom nasilenia jego jąkania uległ odczuwalnemu zmniejszeniu.
Bibliografia
Boroń A., Schneider P. (2018). Metoda Mini‑Kids w terapii jąkania wczesnodziecięcego – studium przypadku. W: K. Węsierska, K. Gaweł (red.), Zaburzenia płynności mowy (s. 175–191). Gdańsk: Harmonia Universalis.
Google Scholar
Deckert‑Brzezińska A., Brzeziński K. (2022). Palin PCI – terapia interakcyjna rodzic–dziecko dla jąkających się dzieci w praktyce – studium przypadku. Forum Lingwistyczne, 10, 1–19.
Google Scholar
Eggers K. (2021). Stawanie się efektywnym logopedą specjalizującym się w zaburzeniach płynności mowy. W: K. Węsierska, H. Sønsterud (red.), Dialog bez barier – kompleksowa interwencja logopedyczna w jąkaniu (s. 65–85). Chorzów: Wydawnictwo Agere Aude.
Google Scholar
Faściszewska M. (2018). Trudne postawy i emocje towarzyszące jąkaniu – sposoby wspierania jąkającego się dziecka. Głos – Język – Komunikacja, 5, 49–60.
Google Scholar
Ficek E., Jeziorczak B., Węsierska K. (2021). Poradnictwo logopedyczne dla osób jąkających się i ich rodzin. W: K. Węsierska, H. Sønsterud (red.), Dialog bez barier – kompleksowa interwencja logopedyczna w jąkaniu (s. 85–115). Chorzów: Wydawnictwo Agere Aude.
Google Scholar
Gottwald S.R., Kelman E., Onslow M., Schneider P. (2018). Wczesna interwencja w jąkaniu u dzieci – cztery perspektywy terapeutyczne. Forum Logopedy, 26, s. 9–15.
Google Scholar
Kellman E., Nicholas A. (2013). Praktyczna interwencja w jąkaniu wczesnodziecięcym. Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar
Kim E., Won Kang H., Soo Lee J., Bok Lee S., Sub Sim H. (2024). A Qualitative Case Study of the Experiences of Mothers of Children who Stutter After Parent‑ Child Interaction Therapy: Changes in Stuttering Perception and Parenting Behavior. Journal of Speech‑Language & Hearing Disorder, 33, 1, 101–114.
Google Scholar
Kohmäscher A., Sandrieser P., Schneider P. (2021). KIDS – metoda modyfikacji jąkania dla dzieci w wieku szkolnym. W: K. Węsierska, H. Sønsterud (red.), Dialog bez barier – kompleksowa interwencja logopedyczna w jąkaniu (s. 333–367). Chorzów: Wydawnictwo Agere Aude.
Google Scholar
Mielewska A., Węsierska K. (2013). Zastosowanie metod Palin Parent – Child Interaction (Palin PCI) i Lidcombe Program w terapii jąkania wczesnodziecięcego. W: J. Skibska (red.), Wspieranie rozwoju małego dziecka. Bielsko‑Biała: Wydawnictwo LIBRON.
Google Scholar
Onslow M., Millard S. (2012). Palin Parent Child Interaction and the Lidcombe Program: clarifying some issues. Journal of Fluency Disorders, 37(1), 1–8.
Google Scholar
Onslow M., Packman A., Harrison E. (2003). The Lidcombe Program of Early Stuttering Intervention. A Clinician’s Guide. Austin: An International Publisher Pro‑Ed. “Palin Parent Rating Scale (Palin PRS)”, https://www.palinprs.org.uk (dostęp 29.12.2023).
Google Scholar
Płosa T. (2020). Jąkanie jest OK. No Limits, 2(2).
Google Scholar
Preston R., Halpin M., Clarke G., Millard S. (2022). Palin parent‑child interaction therapy with children with autism spectrum disorder and stuttering. Journal of Communication Disorders, 97.
Google Scholar
Starkweather C.W., Gottwald S.R. (1990). The demands and capacities model II: Clinical implications. Journal of Fluency Disorders, 15, 143–157.
Google Scholar
Węsierska K. (2013). Badanie wpływu zastosowania podejścia Palin PCI w terapii jąkania u polskojęzycznego dziecka – studium indywidualnego przypadku. Nowa Logopedia, 4, 295–316.
Google Scholar
Węsierska K., Jeziorska B., Chrostek A. (2013). Profilaktyka i wczesna interwencja w jąkaniu u małych dzieci. W: K. Węsierska, N. Moćko (red.), Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej, 2 (s. 187–212). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Yairi E., Seery S.H. (2011). Stuttering: Foundations and Clinical Applications. Boston: Pearson.
Google Scholar
Yaruss J.S., Quesal R.W. (2004). Stuttering and the International Classification of Functioning, Disability, and Health (ICF): an update. J Commun Disord, 37, 35–52.
Google Scholar