Głos w subiektywnej ocenie studentów kierunków humanistycznych

Autor

  • Marta Marszałek Uniwersytet Jagielloński, Kraków / Specjalny Ośrodek Szkolno‑Wychowawczy im. Poczty Polskiej, Skawina / LNA Sante Centrum Origin, Kraków https://orcid.org/0000-0001-7009-5883

DOI:

https://doi.org/10.24917/20837283.8.6

Słowa kluczowe:

oddech, fonacja, krtań, emisja głosu, rezonans

Abstrakt

 

Świadome posługiwanie się głosem wymaga dużego zaangażowania ze strony nadawcy, by móc brzmieć w sposób dźwięczny i przyciągający uwagę odbiorcy. Poznanie zasad powstawania zdrowego głosu pozwala na dostrzeżenie własnych potrzeb i możliwości w kształceniu prawidłowych wzorców oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych. Przestrzeganie ich chroni przed ryzykiem wystąpienia czynnościowych zaburzeń głosu. W artykule przedstawiono badania z wykorzystaniem kwestionariusza samooceny głosu VHI, przeprowadzone wśród studentów kierunków humanistycznych. Wyniki pokazały nie tylko kondycję ich głosu, ale także świadomość barier, które występują podczas różnych sytuacji społecznych. Może być to wstęp do wyznaczenia standardów kursu emisji głosu dla studentów. 

Bibliografia

Aleksandrowicz R., Ciszek B. (2021). Anatomia kliniczna głowy i szyi. Warszawa: PZWL.
Google Scholar

Binkuńska E. (2016). Głos w kreowaniu wizerunku osób posługujących się nim zawodowo. W: B. Kamińska, S. Milewski (red.), Logopedia artystyczna (s. 347–361). Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar

Bińkuńska E. (2012). Higiena i emisja głosu mówionego. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.
Google Scholar

Krasnodębska P., Szkiełkowska A., Rosińska A., Domeracka‑Kołodziej A., Włodarczyk E., Miaśkiewicz B., Skarżyński H. (2019). Polska adaptacja kwestionariusza oceny niepełnosprawności głosowej „Pediatric Voice Handicap Index” (pVHI). Nowa Audiofonologia, 8(1), 55–59.
Google Scholar

Kuczkowski J. (2016). Anatomiczno‑fizjologiczne podstawy głosu. W: B. Kamińska, S. Milewski (red.) Logopedia artystyczna (s. 258–275), Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar

Kuczkowski J. (2017). Anatomia i fizjologia obwodowego i ośrodkowego narządu mowy, W: S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska‑Bray (red.), Biomedyczne podstawy logopedii (wyd. II poprawione, s. 104–140). Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar

Madej Z., Zajączkiewicz H. (2021). Wokół emisji głosu. Technika, metodyka, praktyka. Gdańsk: Wydawnictwo AMUZ.
Google Scholar

Mielnik I. (2012). Badania nad zastosowaniem elementów śpiewu klasycznego w rehabilitacji chorych z zaburzeniami głosu. Kraków: Impuls.
Google Scholar

Niebudek‑Bogusz E., Kuzańska A., Błoch P., Domańska M., Woźnicka E., Politański P., Śliwińska‑Kowalska M. (2007). Zastosowanie wskaźnika niepełnosprawności głosowej (Voice Handicap Index‑VHI) w ocenie efektywności terapii głosu nauczycieli. Medycyna Pracy, 58(6), 501–509.
Google Scholar

Obrębowski A. (2008). Podstawy anatomii i fizjologii głosu. W: A. Obrębowski (red.), Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej (s. 9–41). Poznań: Wydawnictwo UMP.
Google Scholar

Obrębowski A., Sekula A. (2008). Charakterystyka organicznych i czynnościowych zaburzeń głosu. W: A. Obrębowski (red.), Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej (s. 86–104). Poznań: Wydawnictwo UMP.
Google Scholar

Panasiuk J. (2016). Mózgowe uwarunkowania procesu mówienia W: B. Kamińska, S. Milewski (red.), Logopedia artystyczna (s. 234–257). Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar

Pawłowski Z. (2005). Foniatryczna diagnostyka wykonawstwa emisji głosu śpiewaczego i mówionego. Kraków: Impuls.
Google Scholar

Pawłowski Z. (red.) (2008). Emisja głosu. Struktura, funkcja, diagnostyka, pedagogizacja. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Google Scholar

Pruszewicz A., Obrębowski A. (red.) (2019). Zarys foniatrii klinicznej. Poznań: Wydawnictwo UMP.
Google Scholar

Sambor B., Jakowczuk M. (2016). Psychofizyczne uwarunkowania zaburzeń fonacji u osób zawodowo posługujących się głosem. W: B. Kamińska, S. Milewski (red.), Logopedia artystyczna (s. 323–346). Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar

Walencik‑Topiłko A. (2016). Emisja głosu mówionego i śpiewanego. Oddech w mowie i śpiewie. W: B. Kamińska, S. Milewski (red.), Logopedia artystyczna (s. 276–287). Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar

Wiskirska‑Woźnica B. (2017). Medyczne źródła logopedii‑foniatria i podstawy audiologii, W: S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska‑Bray (red.), Biomedyczne podstawy logopedii (wyd. 2 poprawione, s. 36–46). Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar

Wosik‑Kowala D. (2015). Podstawy emisji głosu. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

27-12-2024

Jak cytować

Marszałek, M. (2024). Głos w subiektywnej ocenie studentów kierunków humanistycznych. ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LOGOPAEDICA, 400(VIII). https://doi.org/10.24917/20837283.8.6

Numer

Dział

Artykuły naukowe