Voice in the subjective assessment of students of humanities

Authors

  • Marta Marszałek Jagiellonian University, Kraków / Special Education and Care Center named after the Polish Post, Skawina / LNA Sante Centrum Origin, Kraków https://orcid.org/0000-0001-7009-5883

DOI:

https://doi.org/10.24917/20837283.8.6

Keywords:

breathing, phonation, larynx, voice emission, resonance

Abstract

 

Conscious use of the voice requires a great deal of commitment on the part of the sender to sound resonant and attract the attention of the recipient. Learning the principles of the formation of a healthy voice allows you to see your own needs and abilities in the formation of correct breathing, phonation and articulation patterns. At the same time, it protects against the risk of functional voice disorders. The article presents a study using the VHI voice self‑assessment questionnaire, conducted among humanities students. The results showed not only the condition of their voice, but also their awareness of the barriers that occur during various social situations. This can be a prelude to setting standards for a voice emission course for students. 

References

Aleksandrowicz R., Ciszek B. (2021). Anatomia kliniczna głowy i szyi. Warszawa: PZWL.
Google Scholar

Binkuńska E. (2016). Głos w kreowaniu wizerunku osób posługujących się nim zawodowo. W: B. Kamińska, S. Milewski (red.), Logopedia artystyczna (s. 347–361). Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar

Bińkuńska E. (2012). Higiena i emisja głosu mówionego. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.
Google Scholar

Krasnodębska P., Szkiełkowska A., Rosińska A., Domeracka‑Kołodziej A., Włodarczyk E., Miaśkiewicz B., Skarżyński H. (2019). Polska adaptacja kwestionariusza oceny niepełnosprawności głosowej „Pediatric Voice Handicap Index” (pVHI). Nowa Audiofonologia, 8(1), 55–59.
Google Scholar

Kuczkowski J. (2016). Anatomiczno‑fizjologiczne podstawy głosu. W: B. Kamińska, S. Milewski (red.) Logopedia artystyczna (s. 258–275), Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar

Kuczkowski J. (2017). Anatomia i fizjologia obwodowego i ośrodkowego narządu mowy, W: S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska‑Bray (red.), Biomedyczne podstawy logopedii (wyd. II poprawione, s. 104–140). Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar

Madej Z., Zajączkiewicz H. (2021). Wokół emisji głosu. Technika, metodyka, praktyka. Gdańsk: Wydawnictwo AMUZ.
Google Scholar

Mielnik I. (2012). Badania nad zastosowaniem elementów śpiewu klasycznego w rehabilitacji chorych z zaburzeniami głosu. Kraków: Impuls.
Google Scholar

Niebudek‑Bogusz E., Kuzańska A., Błoch P., Domańska M., Woźnicka E., Politański P., Śliwińska‑Kowalska M. (2007). Zastosowanie wskaźnika niepełnosprawności głosowej (Voice Handicap Index‑VHI) w ocenie efektywności terapii głosu nauczycieli. Medycyna Pracy, 58(6), 501–509.
Google Scholar

Obrębowski A. (2008). Podstawy anatomii i fizjologii głosu. W: A. Obrębowski (red.), Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej (s. 9–41). Poznań: Wydawnictwo UMP.
Google Scholar

Obrębowski A., Sekula A. (2008). Charakterystyka organicznych i czynnościowych zaburzeń głosu. W: A. Obrębowski (red.), Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej (s. 86–104). Poznań: Wydawnictwo UMP.
Google Scholar

Panasiuk J. (2016). Mózgowe uwarunkowania procesu mówienia W: B. Kamińska, S. Milewski (red.), Logopedia artystyczna (s. 234–257). Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar

Pawłowski Z. (2005). Foniatryczna diagnostyka wykonawstwa emisji głosu śpiewaczego i mówionego. Kraków: Impuls.
Google Scholar

Pawłowski Z. (red.) (2008). Emisja głosu. Struktura, funkcja, diagnostyka, pedagogizacja. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Google Scholar

Pruszewicz A., Obrębowski A. (red.) (2019). Zarys foniatrii klinicznej. Poznań: Wydawnictwo UMP.
Google Scholar

Sambor B., Jakowczuk M. (2016). Psychofizyczne uwarunkowania zaburzeń fonacji u osób zawodowo posługujących się głosem. W: B. Kamińska, S. Milewski (red.), Logopedia artystyczna (s. 323–346). Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar

Walencik‑Topiłko A. (2016). Emisja głosu mówionego i śpiewanego. Oddech w mowie i śpiewie. W: B. Kamińska, S. Milewski (red.), Logopedia artystyczna (s. 276–287). Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar

Wiskirska‑Woźnica B. (2017). Medyczne źródła logopedii‑foniatria i podstawy audiologii, W: S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska‑Bray (red.), Biomedyczne podstawy logopedii (wyd. 2 poprawione, s. 36–46). Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar

Wosik‑Kowala D. (2015). Podstawy emisji głosu. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar

Published

2024-12-27

How to Cite

Marszałek, M. (2024). Voice in the subjective assessment of students of humanities. ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LOGOPAEDICA, 400(VIII). https://doi.org/10.24917/20837283.8.6

Issue

Section

Articles