The identity of Polish bilingual children living in Ireland

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20837283.7.2

Keywords:

emigration, identity, bilingualism

Abstract

The bilingual students who migrate with their families or were born abroad experience many changes in their lives and have to adapt to a new environment and learn to speak a different language. The identity of a bilingual child who encounters two cultures and lives and grows up in an environment where two language codes are used can be a hybrid of these two worlds. All these issues can lead to feelings of alienation or problems with defining one’s own identity. This paper examines how the Polish bilingual children living in Ireland perceive themselves, whether they identify themselves with Poland or whether they feel Irish. The conclusions drawn in the paper refer to two groups of respondents, Polish‑born bilinguals and Irish‑born respondents (one Italian‑born student). Attention is also paid to the drivers, which have a significant impact on self‑identification, such as the role of parents, the influence of the environment, contacts with family in Poland and the education system.

References

Bartz B. (1997). Idea wielokulturowego wychowania w nowoczesnych społeczeństwach. Radom: Wydawnictwo Instytutu Technologii i Ekspolatacji.
Google Scholar

Bauman Z. (1995). Wieloznaczność nowoczesna, nowoczesność wieloznaczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Bell D. (1998). Kulturowe sprzeczności kapitalizmu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Bokszański Z. (2015). Tożsamości zbiorowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Botwin J. (2021). Preferencja języka polskich dzieci dwujęzycznych w Irlandii. W: I. Wieczorek, A. Roter‑Bourkane (red.), Glottodydaktyka polonistyczna. Strategie – wartości – wyzwania (s. 53–61). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Google Scholar

Cieszyńska J. (2006). Dwujęzyczność, dwukulturowość – przekleństwo czy bogactwo? O poszukiwaniu tożsamości Polaków w Austrii. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Google Scholar

Erikson E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Wydawnictwo ZYSK i S‑ka.
Google Scholar

Guillermo‑Sajdak M. (2015). Bilingwizm polsko‑hiszpański w Argentynie. Warszawa: Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW.
Google Scholar

Haugen E. (1972). Language Contact. Nowoje w lingwistikie VI. Jazykowyje kontakty, 3, 61–80.
Google Scholar

Kłoskowska A. (1996). Kultury narodowe u korzeni. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Kłoskowska A. (2005). Kultury narodowe u korzeni. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.
Google Scholar

Kowalcze‑Franiuk K. (2018). Bilingwizm polsko‑włoski i tożsamość kulturowa emigracji okołosolidarnościowej we Włoszech. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Kowalcze‑Franiuk K. (2017). Język vs kultura – tożsamość kulturowa dwujęzycznych reprezentantów emigracji okołosolidarnościowej we Włoszech, PL.IT / rassegna italiana di argomenti polacchi, 8, https://plitonline.it/pdf/2017/plit-8-2017-144-159-karolina-kowalcze-franiuk.pdf (dostęp 28.12.2023).
Google Scholar

Kubitsky J. (2012). Psychologia migracji. Warszawa: Difin SA.
Google Scholar

Mamzer H. (2002). Tożsamość w podróży. Wielokulturowość a kształtowanie tożsamości jednostki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Google Scholar

Nikitrowicz J. (2008). Kosmopolityzm i ojczyzna prywatna jako nowy ład społeczny. W: D. Lalak, Dom i ojczyzna. Dylematy wielokulturowości. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar

Smolicz J. (1990). Kultura i nauczanie w społeczeństwie wieloetnicznym. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Stępkowska A. (2019). Pary dwujęzyczne w Polsce. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Google Scholar

Tajfel H. (1982). Social identity and intergroup relations. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar

Zawadowski L. (1961). Fundamental relations in language contact. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego, 20, 3–26.
Google Scholar

Published

2023-12-01

How to Cite

Botwin, J. (2023). The identity of Polish bilingual children living in Ireland. ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LOGOPAEDICA, 389(VII). https://doi.org/10.24917/20837283.7.2

Issue

Section

Articles