Social communication as one of the key competences of the future. About the need to build a model of subjective communication from childhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20837283.7.9

Keywords:

social communication, competencies, core competencies, social contract, dialogue

Abstract

In her article, the author shows the importance of social communication as a key competence for human life. She describes its role in the life of a person facing the changes that are taking place in the lifestyle of modern society. The author sees the optimal time for the development of this competence in childhood, in the family and preschool education, that is, in the first years of life, where the developmental foundations in this area are built. She emphasizes the need to build a pattern of subjective communication from the first years of life, showing their importance for mastering communication patterns, openness to dialogue, respect for the interlocutor and mastering the art of listening. She introduces the contract as a method of education conducive to bringing a person into the world of understanding based on dialogue and subjective patterns.

 

References

Barnes D. (1988). Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia. Warszawa: WSiP.
Google Scholar

Bruner J. (1975). From communication to language: A psychological perspective, Cognition, 3, 255–287.
Google Scholar

Buber M. (1993). Problem człowieka. Warszawa: Spacja.
Google Scholar

Clark L., Ireland C. (1998). Uczymy się mówić, mówimy by się uczyć. Poznań: Rebis.
Google Scholar

Czelakowska D. (1996). Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Impuls.
Google Scholar

Delors J. (red.). (1998). Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku. Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.
Google Scholar

Dudzikowa M. (red.). (1996). Nauczyciel – uczeń. Między przemocą a dialogiem: obszary napięć i typy interakcji. Kraków: Impuls.
Google Scholar

Kellerman G.R., Seligman M. (2023). Umysł jutra. Warszawa: MT Biznes.
Google Scholar

Kompetencje kluczowe w procesie uczenia się przez całe życie. Europejskie ramy odniesienia. Załącznik do Zaleceń Rady UE z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (tekst mający znaczenie dla EOG)
Google Scholar

(2018/C 189/01) – C 189/7.
Google Scholar

Kubiak W. (1996). Interpretatywny model interakcji podstawą dialogu edukacyjnego. W: M. Dudzikowa (red.), Nauczyciel–uczeń, między przemocą a dialogiem: obszary napięć i typy interakcji (s. 71–77). Kraków: Impuls.
Google Scholar

Kwiatkowska H. (red.). (2015). Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej. Kraków: Impuls.
Google Scholar

Lamri J. (2021). Kompetencje XXI wieku. Warszawa: Wolters Kluwer.
Google Scholar

Latour B. (2007). Sztuka komunikacji. Kraków: WAM.
Google Scholar

Mayor F. (2001). Przyszłość świata. Warszawa: Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych.
Google Scholar

Ogonowska A. (2013). Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość. Kraków: Akademia Pedagogiczna.
Google Scholar

Ogonowska A. (2018). Psychologia mediów i komunikowania. Wprowadzenie. Kraków: Impuls.
Google Scholar

Olczak A. (2006a). Demokratyczny styl rozmowy nauczyciela z dzieckiem W: E. Smak (red.), Nauczyciel w edukacji przedszkolnej (s. 117–126). Opole: Uniwersytet Opolski.
Google Scholar

Olczak A. (2006b). Rozmowa w przedszkolu. Wychowanie w Przedszkolu, 10, 11–16.
Google Scholar

Olczak A. (2010). Umowa społeczna z dzieckiem jako droga ku demokracji w wychowaniu. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski.
Google Scholar

Olczak A. (2015). Umowa z dzieckiem w przedszkolu. Zielona Góra: Fundacja Edukacja – Demokracja – Rozwój.
Google Scholar

Retter H. (2005). Komunikacja codzienna w pedagogice. Kraków: Impuls.
Google Scholar

Shugar G.W., Smoczyńska M. (red.). (1980). Badania nad rozwojem języka. Wybór prac. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Waloszek D. (1997). Porozumiewanie się nauczycieli i dzieci w edukacji wczesnoszkolnej. W: H. Kwiatkowska, M. Szybisz (red.), Komunikacyjne kompetencje zawodowe nauczycieli (s. 131–146). Warszawa: KNP PAN.
Google Scholar

Waloszek D. (2006). Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków: Akademia Pedagogiczna.
Google Scholar

Waloszek D. (red.). (2011). Przestrzeń i czas dialogu w edukacji. Kraków: Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola.
Google Scholar

Zieliński K. (2022). Psychokompetencje. 10 psychologicznych supermocy, które warto rozwijać. Gliwice: Helion.
Google Scholar

Published

2023-12-01

How to Cite

Olczak, A. (2023). Social communication as one of the key competences of the future. About the need to build a model of subjective communication from childhood. ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LOGOPAEDICA, 389(VII). https://doi.org/10.24917/20837283.7.9

Issue

Section

Articles