Social communication as one of the key competences of the future. About the need to build a model of subjective communication from childhood
DOI:
https://doi.org/10.24917/20837283.7.9Keywords:
social communication, competencies, core competencies, social contract, dialogueAbstract
In her article, the author shows the importance of social communication as a key competence for human life. She describes its role in the life of a person facing the changes that are taking place in the lifestyle of modern society. The author sees the optimal time for the development of this competence in childhood, in the family and preschool education, that is, in the first years of life, where the developmental foundations in this area are built. She emphasizes the need to build a pattern of subjective communication from the first years of life, showing their importance for mastering communication patterns, openness to dialogue, respect for the interlocutor and mastering the art of listening. She introduces the contract as a method of education conducive to bringing a person into the world of understanding based on dialogue and subjective patterns.
References
Barnes D. (1988). Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia. Warszawa: WSiP.
Google Scholar
Bruner J. (1975). From communication to language: A psychological perspective, Cognition, 3, 255–287.
Google Scholar
Buber M. (1993). Problem człowieka. Warszawa: Spacja.
Google Scholar
Clark L., Ireland C. (1998). Uczymy się mówić, mówimy by się uczyć. Poznań: Rebis.
Google Scholar
Czelakowska D. (1996). Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Impuls.
Google Scholar
Delors J. (red.). (1998). Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku. Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.
Google Scholar
Dudzikowa M. (red.). (1996). Nauczyciel – uczeń. Między przemocą a dialogiem: obszary napięć i typy interakcji. Kraków: Impuls.
Google Scholar
Kellerman G.R., Seligman M. (2023). Umysł jutra. Warszawa: MT Biznes.
Google Scholar
Kompetencje kluczowe w procesie uczenia się przez całe życie. Europejskie ramy odniesienia. Załącznik do Zaleceń Rady UE z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (tekst mający znaczenie dla EOG)
Google Scholar
(2018/C 189/01) – C 189/7.
Google Scholar
Kubiak W. (1996). Interpretatywny model interakcji podstawą dialogu edukacyjnego. W: M. Dudzikowa (red.), Nauczyciel–uczeń, między przemocą a dialogiem: obszary napięć i typy interakcji (s. 71–77). Kraków: Impuls.
Google Scholar
Kwiatkowska H. (red.). (2015). Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej. Kraków: Impuls.
Google Scholar
Lamri J. (2021). Kompetencje XXI wieku. Warszawa: Wolters Kluwer.
Google Scholar
Latour B. (2007). Sztuka komunikacji. Kraków: WAM.
Google Scholar
Mayor F. (2001). Przyszłość świata. Warszawa: Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Ogonowska A. (2013). Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość. Kraków: Akademia Pedagogiczna.
Google Scholar
Ogonowska A. (2018). Psychologia mediów i komunikowania. Wprowadzenie. Kraków: Impuls.
Google Scholar
Olczak A. (2006a). Demokratyczny styl rozmowy nauczyciela z dzieckiem W: E. Smak (red.), Nauczyciel w edukacji przedszkolnej (s. 117–126). Opole: Uniwersytet Opolski.
Google Scholar
Olczak A. (2006b). Rozmowa w przedszkolu. Wychowanie w Przedszkolu, 10, 11–16.
Google Scholar
Olczak A. (2010). Umowa społeczna z dzieckiem jako droga ku demokracji w wychowaniu. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski.
Google Scholar
Olczak A. (2015). Umowa z dzieckiem w przedszkolu. Zielona Góra: Fundacja Edukacja – Demokracja – Rozwój.
Google Scholar
Retter H. (2005). Komunikacja codzienna w pedagogice. Kraków: Impuls.
Google Scholar
Shugar G.W., Smoczyńska M. (red.). (1980). Badania nad rozwojem języka. Wybór prac. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Waloszek D. (1997). Porozumiewanie się nauczycieli i dzieci w edukacji wczesnoszkolnej. W: H. Kwiatkowska, M. Szybisz (red.), Komunikacyjne kompetencje zawodowe nauczycieli (s. 131–146). Warszawa: KNP PAN.
Google Scholar
Waloszek D. (2006). Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków: Akademia Pedagogiczna.
Google Scholar
Waloszek D. (red.). (2011). Przestrzeń i czas dialogu w edukacji. Kraków: Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola.
Google Scholar
Zieliński K. (2022). Psychokompetencje. 10 psychologicznych supermocy, które warto rozwijać. Gliwice: Helion.
Google Scholar