Gradual literacy testing in the process of diagnosis and therapy in adult patients with aphasia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20837283.7.11

Keywords:

aphasia, reading and writing, diagnosis and therapy

Abstract

Many aphasiologists emphasize the diagnostic importance of writing (see Wojcik Topor, 2021, Herzyk, Pąchalska, Grzesiak‑Witek, Rutkiewicz‑Hanczewska, Lewicka). However, so far there are no systemic proposals for the use of written text for therapeutic purposes. At the same time, research on the effectiveness of early reading instruction has shown its great impact on stimulating the development of young children – both with language communication disorders and healthy children (see Cieszyńska, Korendo, 2007: 305). Despite this, there is still a lack of broader analyses of the reconstruction of the language system through writing in adult patients with language loss. Developed on the basis of experience with patients with aphasia, the Gradual Literacy Assessment method involves a gradual transition from easier to more complex structures without repeating the same procedures over and over again.

References

Cieszyńska J. (2008). Kocham mówić. Historyjki obrazkowe z tekstami. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Google Scholar

Cieszyńska J. (2011). Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda Krakowska. Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar

Cieszyńska J., Korendo M. (2007). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od 3. miesiąca życia do 6. roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Google Scholar

Cieszyńska‑Rożek J., Kosiba A. (2013). Symultaniczno‑Sekwencyjna Nauka Czytania – Samogłoski. Kraków: Arson.
Google Scholar

Czarnkowska M., Lipa A., Wójcik‑Topór P. (2016). Czytam i rozumiem, cz. 1 i 2. Kraków: WIR.
Google Scholar

Czarnkowska M., Lipa A., Wójcik‑Topór P. (2018). Afazja – praca z tekstem. Kraków: WIR.
Google Scholar

Grzesiak‑Witek D. (2013). Diagnoza i terapia logopedyczna osób z afazją motoryczną. Odbudowanie kompetencji językowej i systemu językowego. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UPJPII.
Google Scholar

Herzyk A. (2005). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Warszawa: Scholar.
Google Scholar

Orłowska‑Popek Z. (2017). Programowanie języka w terapii logopedycznej (na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar

Panasiuk J. (2015). Postępowanie logopedyczne w przypadkach afazji. W: S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego (s. 2869–2917). Lublin: UMCS.
Google Scholar

Pawłowska‑Jaroń H., Siudak A. (2021). Komunikacja seniorów a zaburzenia percepcji wzrokowej w badaniach mieszkańców DPS. W: M. Korendo, A. Siudak (red.), Od zmysłu wzroku do praktyki logopedycznej (s. 111–128). Kraków: Collegium Columbinum.
Google Scholar

Pąchalska M. (2011). Afazjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Rutkiewicz‑Hanczewska M. (2016). Neurobiologia nazywania. O anomii proprialnej i apelatywnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar

Siudak A. (2019). Programowanie języka w afazji osób dorosłych cz. 1: system fonetyczno‑fonologiczny (techniki wywoływania samogłosek). W: H. Pawłowska‑Jaroń, E. Bielenda‑Mazur, A. Siudak (red.) Wyzwania terapii logopedycznej (s. 265–278). Kraków: Collegium Columbinum.
Google Scholar

Siudak A. (2022). Gradualny sposób badania mowy pacjentów dorosłych z afazją. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 29(1), 211–220, https://doi.org/10.14746/pspsj.2022.29.1.13.
Google Scholar

Tońska‑Szyfelbein A. (2018). Posłuchaj, pokaż, odpowiedz. Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar

Walsh K., Darby D. (2008). Neuropsychologia kliniczna Walsha. Gdańsk: GWP.
Google Scholar

Wianecka E. (2016). Pytam i odpowiadam. Kraków: Arson.
Google Scholar

Wójcik‑Topór P. (2021). Zaburzenia pisani u osób dorosłych z chorobami neurologicznymi w diagnozowaniu i postępowaniu terapeutycznym. W: M. Korendo, A. Siudak (red.), Od zmysłu wzroku do praktyki logopedycznej (s. 95–110). Kraków: Collegium
Google Scholar

Columbinum.
Google Scholar

Published

2023-12-01

How to Cite

Siudak, A. (2023). Gradual literacy testing in the process of diagnosis and therapy in adult patients with aphasia. ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LOGOPAEDICA, 389(VII). https://doi.org/10.24917/20837283.7.11

Issue

Section

Articles