Gradual literacy testing in the process of diagnosis and therapy in adult patients with aphasia
DOI:
https://doi.org/10.24917/20837283.7.11Keywords:
aphasia, reading and writing, diagnosis and therapyAbstract
Many aphasiologists emphasize the diagnostic importance of writing (see Wojcik Topor, 2021, Herzyk, Pąchalska, Grzesiak‑Witek, Rutkiewicz‑Hanczewska, Lewicka). However, so far there are no systemic proposals for the use of written text for therapeutic purposes. At the same time, research on the effectiveness of early reading instruction has shown its great impact on stimulating the development of young children – both with language communication disorders and healthy children (see Cieszyńska, Korendo, 2007: 305). Despite this, there is still a lack of broader analyses of the reconstruction of the language system through writing in adult patients with language loss. Developed on the basis of experience with patients with aphasia, the Gradual Literacy Assessment method involves a gradual transition from easier to more complex structures without repeating the same procedures over and over again.
References
Cieszyńska J. (2008). Kocham mówić. Historyjki obrazkowe z tekstami. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Google Scholar
Cieszyńska J. (2011). Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda Krakowska. Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar
Cieszyńska J., Korendo M. (2007). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od 3. miesiąca życia do 6. roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J., Kosiba A. (2013). Symultaniczno‑Sekwencyjna Nauka Czytania – Samogłoski. Kraków: Arson.
Google Scholar
Czarnkowska M., Lipa A., Wójcik‑Topór P. (2016). Czytam i rozumiem, cz. 1 i 2. Kraków: WIR.
Google Scholar
Czarnkowska M., Lipa A., Wójcik‑Topór P. (2018). Afazja – praca z tekstem. Kraków: WIR.
Google Scholar
Grzesiak‑Witek D. (2013). Diagnoza i terapia logopedyczna osób z afazją motoryczną. Odbudowanie kompetencji językowej i systemu językowego. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UPJPII.
Google Scholar
Herzyk A. (2005). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Warszawa: Scholar.
Google Scholar
Orłowska‑Popek Z. (2017). Programowanie języka w terapii logopedycznej (na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar
Panasiuk J. (2015). Postępowanie logopedyczne w przypadkach afazji. W: S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego (s. 2869–2917). Lublin: UMCS.
Google Scholar
Pawłowska‑Jaroń H., Siudak A. (2021). Komunikacja seniorów a zaburzenia percepcji wzrokowej w badaniach mieszkańców DPS. W: M. Korendo, A. Siudak (red.), Od zmysłu wzroku do praktyki logopedycznej (s. 111–128). Kraków: Collegium Columbinum.
Google Scholar
Pąchalska M. (2011). Afazjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Rutkiewicz‑Hanczewska M. (2016). Neurobiologia nazywania. O anomii proprialnej i apelatywnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Siudak A. (2019). Programowanie języka w afazji osób dorosłych cz. 1: system fonetyczno‑fonologiczny (techniki wywoływania samogłosek). W: H. Pawłowska‑Jaroń, E. Bielenda‑Mazur, A. Siudak (red.) Wyzwania terapii logopedycznej (s. 265–278). Kraków: Collegium Columbinum.
Google Scholar
Siudak A. (2022). Gradualny sposób badania mowy pacjentów dorosłych z afazją. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 29(1), 211–220, https://doi.org/10.14746/pspsj.2022.29.1.13.
Google Scholar
Tońska‑Szyfelbein A. (2018). Posłuchaj, pokaż, odpowiedz. Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar
Walsh K., Darby D. (2008). Neuropsychologia kliniczna Walsha. Gdańsk: GWP.
Google Scholar
Wianecka E. (2016). Pytam i odpowiadam. Kraków: Arson.
Google Scholar
Wójcik‑Topór P. (2021). Zaburzenia pisani u osób dorosłych z chorobami neurologicznymi w diagnozowaniu i postępowaniu terapeutycznym. W: M. Korendo, A. Siudak (red.), Od zmysłu wzroku do praktyki logopedycznej (s. 95–110). Kraków: Collegium
Google Scholar
Columbinum.
Google Scholar