Speech therapy methods in the treatment of a patient with unvoiced speech – a case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20837283.7.12

Keywords:

dyslalia, speech impediments, voiceless speech, desonorization, speech therapy

Abstract

The article is the case study of a 6-year‑old girl with voiceless speech. It describes the course of diagnosis and therapy, highlighting its most important stages and the circumstances of individualization of the therapeutic approach. It also points out the successes and greatest difficulties that arose in the course of the work in the speech therapist’s office and outside it. The case study was preceded by basic informations about voiceless speech, its specificity, etiology and the most important references to this type of dyslalia in the source literature.

References

Cieszyńska J. (2012). Metody wywoływania głosek. Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar

Cieszyńska‑Rożek J., Korendo M. (2022). SWM Przesiewowy test do badania zagrożenia dysleksją dzieci od 3. do 7. roku życia. Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar

Demel M. (1959). Kilka liczb i uwag dotyczących mowy i głosu u dzieci szkolnych. Życie Szkoły, 14/2, 9–19.
Google Scholar

Duda H. (2018). Badanie kinestezji artykulacyjnej. Kwestionariusze i karty. Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar

Emiluta‑Rozya D. (2013). Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar

Grabias S. (1994). Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy. Audiofonologia, 4, 7–22.
Google Scholar

Gruba J. (2016). Karty oceny słuchu fonemowego – KOSF. Test do badania słuchu fonemowego u dzieci w wieku od trzech do siedmiu i pół lat. Gliwice: Komlogo.
Google Scholar

Kania J.T. (1975a). Fonetyczna i logopedyczna charakterystyka mowy bezdźwięcznej. W: T. Gałkowski (red.), Wybrane zagadnienia z defektologii III (s. 289–313). Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Google Scholar

Kania J.T. (1975b). Wahania w zakresie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych w mowie dziecka. Przyczynek do zagadnienia. Logopedia, 12, 89–95.
Google Scholar

Kania J.T. (1982). Szkice logopedyczne. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Kaczmarek L. (1982). Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
Google Scholar

Konopska L. (2015a). Desonoryzacja w dyslalii. Analiza artykulacyjna, akustyczna i audytywna. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Google Scholar

Konopska L. (2015b). Parametr VOT i typy realizacji dźwięczności w nagłosowych realizacjach fonemów zwarto‑wybuchowych. W: D. Pluta‑Wojciechowska (red.), Diagnoza i terapia zaburzeń realizacji fonemów (s. 41–90). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu
Google Scholar

Śląskiego.
Google Scholar

Konopska L. (2017). Pre-, peri- i wczesne postnatalne uwarunkowania dobrostanu dzieci z desonoryzacją. Logopedia, 46, 17–36.
Google Scholar

Konopska L. (2018). Otologiczne i audiologiczne uwarunkowania dobrostanu dzieci z desonoryzacją. Logopedia, 47, 2, 171–186.
Google Scholar

Konopska L., Tarnowska C. (2005). Dyslalia desonoryzacyjno‑fonacyjna, czyli o tzw. mowie bezdźwięcznej – inaczej. W: M. Młynarska, T. Smereka (red.), Logopedia. Teoria i praktyka (s. 307–315). Wrocław: A Linea.
Google Scholar

Konopska L., Teresińska E. (2020). Foniatryczne i fonacyjne uwarunkowania dobrostanu dzieci z desonoryzacją. Logopedia, 49, 1, 25–46.
Google Scholar

Lorenc A. (2012). Zaburzenia dźwięczności. Analiza akustyczna i audytywna. Logopedia, 41, 71–91.
Google Scholar

Lorenc A., Skrzek J. (2021). Diagnoza i terapia w przypadku mowy bezdźwięcznej. W: A. Domagała, U. Mirecka (red.), Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna, 2 (s. 241–226). Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar

Łobacz P. (1996). Polska fonologia dziecięca. Studia fonetyczno‑akustyczne. Warszawa: Energeia.
Google Scholar

Ohala J., Riordan C. (1979). Passive Vocal Tract Enlargement during Voiced Stops. Journal of the Acoustical Society of America, 65.
Google Scholar

Ohala J., Solé M. (2010). Turbulence and Phonology. W: S. Fuchs, M. Toda, M. Zygis (red.), Turbulent Sounds: An Interdisciplinary Guide (s. 37–101). Berlin–New York: De Gruyter Mouton.
Google Scholar

Ostapiuk B. (2013). Dyslalia. O badaniu jakości wymowy w logopedii. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Sczecińskiego.
Google Scholar

Pluta‑Wojciechowska D. (2012). Opis zaburzeń mowy jako pierwszy etap postępowania logopedycznego. Logopedia Silesiana, 1, 31–46.
Google Scholar

Skrzek J. (2012). Narzędzia diagnostyczne wykorzystywane do wykrywania wad wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Studia Pragmalingwistyczne. Rocznik Instytutu Poloistyki Stosowanej Wydziału Polonistyki UW, 4, 128–138.
Google Scholar

Skrzek J. (2017). Wpływ ingerencji dotykowej na automatyzację głosek u dzieci z dyslalią obwodową. Conversatoria Linguistica, 11, 171–192.
Google Scholar

Sołtys‑Chmielowicz A. (1989). Jeszcze o wymowie bezdźwięcznej. Biuletyn Audiofonologii, 1, 49–54.
Google Scholar

Sołtys‑Chmielowicz A. (1998). Wymowa dzieci przedszkolnych. Lublin: UMCS.
Google Scholar

Sołtys‑Chmielowicz A. (2011). Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar

Trochymiuk A. (2007). Wykorzystanie akustycznego parametru VOT w analizie mowy bezdźwięcznej. W: S. Grabias (red.), Język. Interakcja. Zaburzenia mowy. Metodologia badań (s. 212–240). Lublin: UMCS.
Google Scholar

Trochymiuk A. (2008). Wymowa dzieci niesłyszących. Analiza audytywna i akustyczna. Lublin: UMCS.
Google Scholar

Published

2023-12-01

How to Cite

Szurek, M. M. (2023). Speech therapy methods in the treatment of a patient with unvoiced speech – a case study. ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LOGOPAEDICA, 389(VII). https://doi.org/10.24917/20837283.7.12

Issue

Section

Articles