Metody postępowania logopedycznego w terapii pacjenta z mową bezdźwięczną – studium przypadku

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/20837283.7.12

Słowa kluczowe:

dyslalia, wady wymowy, mowa bezdźwięczna, desonoryzacja, terapia logopedyczna

Abstrakt

Artykuł jest studium przypadku 6-letniej dziewczynki z mową bezdźwięczną, opisuje przebieg diagnozy oraz terapii z uwypukleniem jej najważniejszych etapów, okoliczności indywidualizacji podejścia terapeutycznego i zwróceniem uwagi na sukcesy i największe trudności, jakie pojawiły się w trakcie pracy w gabinecie logopedycznym i poza nim. Analizę przypadku poprzedzono podstawowymi informacjami na temat mowy bezdźwięcznej, jej specyfiki, etiologii i najważniejszych odniesień do tego typu dyslalii w literaturze przedmiotu.

Bibliografia

Cieszyńska J. (2012). Metody wywoływania głosek. Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar

Cieszyńska‑Rożek J., Korendo M. (2022). SWM Przesiewowy test do badania zagrożenia dysleksją dzieci od 3. do 7. roku życia. Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar

Demel M. (1959). Kilka liczb i uwag dotyczących mowy i głosu u dzieci szkolnych. Życie Szkoły, 14/2, 9–19.
Google Scholar

Duda H. (2018). Badanie kinestezji artykulacyjnej. Kwestionariusze i karty. Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar

Emiluta‑Rozya D. (2013). Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar

Grabias S. (1994). Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy. Audiofonologia, 4, 7–22.
Google Scholar

Gruba J. (2016). Karty oceny słuchu fonemowego – KOSF. Test do badania słuchu fonemowego u dzieci w wieku od trzech do siedmiu i pół lat. Gliwice: Komlogo.
Google Scholar

Kania J.T. (1975a). Fonetyczna i logopedyczna charakterystyka mowy bezdźwięcznej. W: T. Gałkowski (red.), Wybrane zagadnienia z defektologii III (s. 289–313). Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Google Scholar

Kania J.T. (1975b). Wahania w zakresie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych w mowie dziecka. Przyczynek do zagadnienia. Logopedia, 12, 89–95.
Google Scholar

Kania J.T. (1982). Szkice logopedyczne. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Kaczmarek L. (1982). Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
Google Scholar

Konopska L. (2015a). Desonoryzacja w dyslalii. Analiza artykulacyjna, akustyczna i audytywna. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Google Scholar

Konopska L. (2015b). Parametr VOT i typy realizacji dźwięczności w nagłosowych realizacjach fonemów zwarto‑wybuchowych. W: D. Pluta‑Wojciechowska (red.), Diagnoza i terapia zaburzeń realizacji fonemów (s. 41–90). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu
Google Scholar

Śląskiego.
Google Scholar

Konopska L. (2017). Pre-, peri- i wczesne postnatalne uwarunkowania dobrostanu dzieci z desonoryzacją. Logopedia, 46, 17–36.
Google Scholar

Konopska L. (2018). Otologiczne i audiologiczne uwarunkowania dobrostanu dzieci z desonoryzacją. Logopedia, 47, 2, 171–186.
Google Scholar

Konopska L., Tarnowska C. (2005). Dyslalia desonoryzacyjno‑fonacyjna, czyli o tzw. mowie bezdźwięcznej – inaczej. W: M. Młynarska, T. Smereka (red.), Logopedia. Teoria i praktyka (s. 307–315). Wrocław: A Linea.
Google Scholar

Konopska L., Teresińska E. (2020). Foniatryczne i fonacyjne uwarunkowania dobrostanu dzieci z desonoryzacją. Logopedia, 49, 1, 25–46.
Google Scholar

Lorenc A. (2012). Zaburzenia dźwięczności. Analiza akustyczna i audytywna. Logopedia, 41, 71–91.
Google Scholar

Lorenc A., Skrzek J. (2021). Diagnoza i terapia w przypadku mowy bezdźwięcznej. W: A. Domagała, U. Mirecka (red.), Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna, 2 (s. 241–226). Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar

Łobacz P. (1996). Polska fonologia dziecięca. Studia fonetyczno‑akustyczne. Warszawa: Energeia.
Google Scholar

Ohala J., Riordan C. (1979). Passive Vocal Tract Enlargement during Voiced Stops. Journal of the Acoustical Society of America, 65.
Google Scholar

Ohala J., Solé M. (2010). Turbulence and Phonology. W: S. Fuchs, M. Toda, M. Zygis (red.), Turbulent Sounds: An Interdisciplinary Guide (s. 37–101). Berlin–New York: De Gruyter Mouton.
Google Scholar

Ostapiuk B. (2013). Dyslalia. O badaniu jakości wymowy w logopedii. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Sczecińskiego.
Google Scholar

Pluta‑Wojciechowska D. (2012). Opis zaburzeń mowy jako pierwszy etap postępowania logopedycznego. Logopedia Silesiana, 1, 31–46.
Google Scholar

Skrzek J. (2012). Narzędzia diagnostyczne wykorzystywane do wykrywania wad wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Studia Pragmalingwistyczne. Rocznik Instytutu Poloistyki Stosowanej Wydziału Polonistyki UW, 4, 128–138.
Google Scholar

Skrzek J. (2017). Wpływ ingerencji dotykowej na automatyzację głosek u dzieci z dyslalią obwodową. Conversatoria Linguistica, 11, 171–192.
Google Scholar

Sołtys‑Chmielowicz A. (1989). Jeszcze o wymowie bezdźwięcznej. Biuletyn Audiofonologii, 1, 49–54.
Google Scholar

Sołtys‑Chmielowicz A. (1998). Wymowa dzieci przedszkolnych. Lublin: UMCS.
Google Scholar

Sołtys‑Chmielowicz A. (2011). Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar

Trochymiuk A. (2007). Wykorzystanie akustycznego parametru VOT w analizie mowy bezdźwięcznej. W: S. Grabias (red.), Język. Interakcja. Zaburzenia mowy. Metodologia badań (s. 212–240). Lublin: UMCS.
Google Scholar

Trochymiuk A. (2008). Wymowa dzieci niesłyszących. Analiza audytywna i akustyczna. Lublin: UMCS.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

01-12-2023

Jak cytować

Szurek, M. M. (2023). Metody postępowania logopedycznego w terapii pacjenta z mową bezdźwięczną – studium przypadku. ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LOGOPAEDICA, 389(VII). https://doi.org/10.24917/20837283.7.12

Numer

Dział

Artykuły naukowe