“Two heads are better than one”… On the importance of interaction in the process of speech therapy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20837283.8.3

Keywords:

interactive approach, language interactions, speech therapy, peer interactions, peer therapy support

Abstract

 

This article presents a proposition of an interactive approach use in speech therapy. The author has sketched the evolutionary background of interpersonal interactions and its theoretical view in psychology, sociology and linguistics. Afterwards the author has shown some practical therapeutic solutions, based on the difference between the therapist – child relation in opposition to the child – child relation. The examples, used in this article, demonstrate how a kids couple can perform different types of interactions, including watching and imitating, waiting for ones turn, cooperation, competition and others. 

References

Aleksandrzak M. (2017). Interakcja w ujęciach teoretycznych – wieloaspektowy charakter zjawiska. Neofilolog, 49(2), 163−177.
Google Scholar

Cieszyńska‑Rożek J. (2022). Neurologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Język. Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar

Filipiak E. (2015). Budowanie rusztowania dla myślenia i uczenia się dzieci w perspektywie społeczno‑kulturowej teorii Lwa S. Wygotskiego. W: E. Filipiak (red.), Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce (s. 15–38). Bydgoszcz: Agencja Reklamowo‑Wydawnicza ArtStudio.
Google Scholar

Gacka E. (2019). Podejście interakcyjne rodzic–dziecko w terapii opóźnień rozwoju mowy. Logopedia, 48(1), 271–286.
Google Scholar

Grabias S. (2019). Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar

Granat A. (2014). Podstawy interakcyjności w komunikacji językowej. Interakcje językowe z udziałem dzieci w wieku przedprzedszkolnym. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar

Haidt J. (2024). Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka. Poznań: Zysk i S‑ka.
Google Scholar

Libowski Ł. (2018). Józef Tischner, Inny. Eseje o spotkaniu. Łódzkie Studia Teologiczne, 27(4), 259−264.
Google Scholar

Panasiuk J. (2021). Interakcyjne zachowania osób z afazją. Logopedia, 49(2), 121−151.
Google Scholar

Skuza A. (2016). Interakcje społeczne w procesie socjalizacji. Forum Pedagogiczne, 2(1), 225−257.
Google Scholar

Twardowski A. (2018). Rola rówieśniczego tutoringu w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych dzieci przedszkolnych z niepełnosprawnościami. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, (15), 43–64.
Google Scholar

Wygotski L.S. (1989). Myślenie i mowa, tłum. E. Flesznerowa, J. Fleszner. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Zgółkowa H. (red.) (1998). Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny (t. 14). Poznań: Wydawnictwo Kurpisz.
Google Scholar

Published

2024-12-27

How to Cite

Konieczna, D. (2024). “Two heads are better than one”… On the importance of interaction in the process of speech therapy. ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LOGOPAEDICA, 400(VIII). https://doi.org/10.24917/20837283.8.3

Issue

Section

Articles