„Co dwie głowy, to nie jedna”… O znaczeniu interakcji w procesie terapii logopedycznej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/20837283.8.3

Słowa kluczowe:

podejście interakcyjne, interakcje językowe, terapia logopedyczna, interakcje rówieśnicze, rówieśnicze wsparcie terapii

Abstrakt

 

W artykule przedstawiono propozycję wykorzystania podejścia interakcyjnego w terapii logopedycznej. Zarysowane zostało ewolucyjne tło interakcji międzyludzkich oraz teoretyczne ujęcie tego zagadnienia w psychologii, socjologii i językoznawstwie. Następnie autorka przeszła do praktycznych rozwiązań terapeutycznych, które bazują na wykorzystaniu odmienności relacji terapeuta−dziecko w opozycji do relacji dziecko–dziecko. Posługując się przykładami z własnej praktyki terapeutycznej, zaprezentowała, w jaki sposób, pracując z parą podopiecznych, można wprowadzić ich w interakcje uwzględniające: obserwowanie i naśladowanie, czekanie na swoją kolej, współpracę, rywalizację i inne. 

Bibliografia

Aleksandrzak M. (2017). Interakcja w ujęciach teoretycznych – wieloaspektowy charakter zjawiska. Neofilolog, 49(2), 163−177.
Google Scholar

Cieszyńska‑Rożek J. (2022). Neurologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Język. Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar

Filipiak E. (2015). Budowanie rusztowania dla myślenia i uczenia się dzieci w perspektywie społeczno‑kulturowej teorii Lwa S. Wygotskiego. W: E. Filipiak (red.), Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce (s. 15–38). Bydgoszcz: Agencja Reklamowo‑Wydawnicza ArtStudio.
Google Scholar

Gacka E. (2019). Podejście interakcyjne rodzic–dziecko w terapii opóźnień rozwoju mowy. Logopedia, 48(1), 271–286.
Google Scholar

Grabias S. (2019). Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar

Granat A. (2014). Podstawy interakcyjności w komunikacji językowej. Interakcje językowe z udziałem dzieci w wieku przedprzedszkolnym. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar

Haidt J. (2024). Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka. Poznań: Zysk i S‑ka.
Google Scholar

Libowski Ł. (2018). Józef Tischner, Inny. Eseje o spotkaniu. Łódzkie Studia Teologiczne, 27(4), 259−264.
Google Scholar

Panasiuk J. (2021). Interakcyjne zachowania osób z afazją. Logopedia, 49(2), 121−151.
Google Scholar

Skuza A. (2016). Interakcje społeczne w procesie socjalizacji. Forum Pedagogiczne, 2(1), 225−257.
Google Scholar

Twardowski A. (2018). Rola rówieśniczego tutoringu w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych dzieci przedszkolnych z niepełnosprawnościami. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, (15), 43–64.
Google Scholar

Wygotski L.S. (1989). Myślenie i mowa, tłum. E. Flesznerowa, J. Fleszner. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Zgółkowa H. (red.) (1998). Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny (t. 14). Poznań: Wydawnictwo Kurpisz.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

27-12-2024

Jak cytować

Konieczna, D. (2024). „Co dwie głowy, to nie jedna”… O znaczeniu interakcji w procesie terapii logopedycznej. ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LOGOPAEDICA, 400(VIII). https://doi.org/10.24917/20837283.8.3

Numer

Dział

Artykuły naukowe