Neurobiological basis of stimulation of the development of language functions child using a melodic phrase
DOI:
https://doi.org/10.24917/20837283.8.8Keywords:
rhythm, dance movement, melodic phrase, linguistic phrase, planum temporaleAbstract
Observing both the phylogenetic and ontogenetic development of man, it can be seen that the basis of movement, so necessary for the development of the organism and the establishment of social interactions, is rhythm. The original forms of communication based on movement, including dance movement, evolved towards communication in the language of voice. The author of the article looks for common points between a melodic phrase and a linguistic phrase, points to structures in the auditory cortex that are activated during the perception of instrumental and linguistic sounds. It presents objective research which indicates that musical education is not indifferent to the level of language skills. Which opens up completely new therapeutic possibilities. Planned musical training leads to structural and functional changes in the child’s brain, which increases his cognitive abilities and language processing skills.
References
Cieszyńska‑ Rożek J. (2020). Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Ruch. Kraków: Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar
Cieszyńska J., Korendo M. (2007). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od narodzin do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Google Scholar
Hannaford C. (1995). Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Podstawy kinezjologii edukacyjnej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Medyk.
Google Scholar
Klimas‑ Kuchtowa E. (2006). Fizjologiczna i psychologiczna konieczność prenatalnego umuzykalniania. Edukacja Muzyczna, 2(1).
Google Scholar
Meyer M., Elmer S., Jancke L. (2012). Musical expertise induces neuroplasticity of planum temporale. Annals of the New York Academy of Sciences, 1252(1), 116–123.
Google Scholar
Narkiewicz O. (2004). Kresomózgowie środkowe. W: A. Bochenek, M. Reicher, W. Łasiński, J. Markowski, O. Narkiewicz, Anatomia człowieka (t. 4, s. 308). Warszawa: PZWL.
Google Scholar
Siudak A. (2018). Neurobiologiczne podstawy stymulacji prenatalnej narządu słuchu. W: M. Błasiak‑ Tytuła, A. Siudak (red.), Neurologopedia. Neurobiologiczne podstawy wczesnej terapii zaburzeń rozwojowych (t. 1, s. 63–72). Kraków: WiR.
Google Scholar
Prillwitz S. (1996). Język, komunikacja i zdolności poznawcze niesłyszących. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Szeląg E. (2005). Mózg a mowa. W: T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.), Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki (s. 98–153). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Szeląg E., Szymaszek A. (2006). Test do badania słuchu fonematycznego u dzieci i dorosłych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Turska I. (1965). W kręgu tańca. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo „Iskry”.
Google Scholar
Zaatar M.T., Alhakim K., Enayeh M., Tamer R. (2024). The transformative power of music: Insights into neuroplasticity, health, and disease. Brain, Behawior, & Immunity – Health, 35, 1–8.
Google Scholar