Neurobiologiczne podłoże stymulacji rozwoju funkcji językowych dziecka za pomocą frazy melodycznej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/20837283.8.8

Słowa kluczowe:

rytm, ruch taneczny, fraza melodyczna, fraza językowa, planum temporale

Abstrakt

 

Obserwując rozwój filogenetyczny i ontogenetyczny człowieka, można zauważyć, że podstawą ruchu, niezbędnego zarówno dla rozwoju organizmu, jak i nawiązania interakcji społecznych, jest rytm. Pierwotne formy komunikacji oparte na ruchu, w tym ruchu tanecznym, ewoluowały w kierunku komunikacji w języku fonicznym. Autorka artykułu szuka punktów wspólnych pomiędzy frazą melodyczną i frazą językową, wskazuje na struktury w korze słuchowej, aktywizujące się w czasie percepcji dźwięków instrumentalnych i językowych. Przedstawia obiektywne badania, które udowadniają, że wykształcenie muzyczne nie jest obojętne dla poziomu umiejętności językowych. Wiedza ta otwiera zupełnie nowe możliwości terapeutyczne. Zaplanowany trening muzyczny doprowadza do zmian strukturalnych i funkcjonalnych w mózgu dziecka, co zwiększa jego zdolności poznawcze i umiejętności przetwarzania językowego. 

Bibliografia

Cieszyńska‑ Rożek J. (2020). Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Ruch. Kraków: Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar

Cieszyńska J., Korendo M. (2007). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od narodzin do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Google Scholar

Hannaford C. (1995). Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Podstawy kinezjologii edukacyjnej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Medyk.
Google Scholar

Klimas‑ Kuchtowa E. (2006). Fizjologiczna i psychologiczna konieczność prenatalnego umuzykalniania. Edukacja Muzyczna, 2(1).
Google Scholar

Meyer M., Elmer S., Jancke L. (2012). Musical expertise induces neuroplasticity of planum temporale. Annals of the New York Academy of Sciences, 1252(1), 116–123.
Google Scholar

Narkiewicz O. (2004). Kresomózgowie środkowe. W: A. Bochenek, M. Reicher, W. Łasiński, J. Markowski, O. Narkiewicz, Anatomia człowieka (t. 4, s. 308). Warszawa: PZWL.
Google Scholar

Siudak A. (2018). Neurobiologiczne podstawy stymulacji prenatalnej narządu słuchu. W: M. Błasiak‑ Tytuła, A. Siudak (red.), Neurologopedia. Neurobiologiczne podstawy wczesnej terapii zaburzeń rozwojowych (t. 1, s. 63–72). Kraków: WiR.
Google Scholar

Prillwitz S. (1996). Język, komunikacja i zdolności poznawcze niesłyszących. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Szeląg E. (2005). Mózg a mowa. W: T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.), Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki (s. 98–153). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar

Szeląg E., Szymaszek A. (2006). Test do badania słuchu fonematycznego u dzieci i dorosłych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Turska I. (1965). W kręgu tańca. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo „Iskry”.
Google Scholar

Zaatar M.T., Alhakim K., Enayeh M., Tamer R. (2024). The transformative power of music: Insights into neuroplasticity, health, and disease. Brain, Behawior, & Immunity – Health, 35, 1–8.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

27-12-2024

Jak cytować

Peterek, M. (2024). Neurobiologiczne podłoże stymulacji rozwoju funkcji językowych dziecka za pomocą frazy melodycznej. ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LOGOPAEDICA, 400(VIII). https://doi.org/10.24917/20837283.8.8

Numer

Dział

Artykuły naukowe