Neurobiologiczne podłoże stymulacji rozwoju funkcji językowych dziecka za pomocą frazy melodycznej
DOI:
https://doi.org/10.24917/20837283.8.8Słowa kluczowe:
rytm, ruch taneczny, fraza melodyczna, fraza językowa, planum temporaleAbstrakt
Obserwując rozwój filogenetyczny i ontogenetyczny człowieka, można zauważyć, że podstawą ruchu, niezbędnego zarówno dla rozwoju organizmu, jak i nawiązania interakcji społecznych, jest rytm. Pierwotne formy komunikacji oparte na ruchu, w tym ruchu tanecznym, ewoluowały w kierunku komunikacji w języku fonicznym. Autorka artykułu szuka punktów wspólnych pomiędzy frazą melodyczną i frazą językową, wskazuje na struktury w korze słuchowej, aktywizujące się w czasie percepcji dźwięków instrumentalnych i językowych. Przedstawia obiektywne badania, które udowadniają, że wykształcenie muzyczne nie jest obojętne dla poziomu umiejętności językowych. Wiedza ta otwiera zupełnie nowe możliwości terapeutyczne. Zaplanowany trening muzyczny doprowadza do zmian strukturalnych i funkcjonalnych w mózgu dziecka, co zwiększa jego zdolności poznawcze i umiejętności przetwarzania językowego.
Bibliografia
Cieszyńska‑ Rożek J. (2020). Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Ruch. Kraków: Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar
Cieszyńska J., Korendo M. (2007). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od narodzin do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Google Scholar
Hannaford C. (1995). Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Podstawy kinezjologii edukacyjnej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Medyk.
Google Scholar
Klimas‑ Kuchtowa E. (2006). Fizjologiczna i psychologiczna konieczność prenatalnego umuzykalniania. Edukacja Muzyczna, 2(1).
Google Scholar
Meyer M., Elmer S., Jancke L. (2012). Musical expertise induces neuroplasticity of planum temporale. Annals of the New York Academy of Sciences, 1252(1), 116–123.
Google Scholar
Narkiewicz O. (2004). Kresomózgowie środkowe. W: A. Bochenek, M. Reicher, W. Łasiński, J. Markowski, O. Narkiewicz, Anatomia człowieka (t. 4, s. 308). Warszawa: PZWL.
Google Scholar
Siudak A. (2018). Neurobiologiczne podstawy stymulacji prenatalnej narządu słuchu. W: M. Błasiak‑ Tytuła, A. Siudak (red.), Neurologopedia. Neurobiologiczne podstawy wczesnej terapii zaburzeń rozwojowych (t. 1, s. 63–72). Kraków: WiR.
Google Scholar
Prillwitz S. (1996). Język, komunikacja i zdolności poznawcze niesłyszących. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Szeląg E. (2005). Mózg a mowa. W: T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.), Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki (s. 98–153). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Szeląg E., Szymaszek A. (2006). Test do badania słuchu fonematycznego u dzieci i dorosłych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Turska I. (1965). W kręgu tańca. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo „Iskry”.
Google Scholar
Zaatar M.T., Alhakim K., Enayeh M., Tamer R. (2024). The transformative power of music: Insights into neuroplasticity, health, and disease. Brain, Behawior, & Immunity – Health, 35, 1–8.
Google Scholar