Primary functions and resting positions of the lips, tongue and jaw and speech defects in preschool children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20837283.8.11

Keywords:

primary functions, speech defects, resting position of the lips - jaw - tongue, orofacial muscle disorders

Abstract

In kindergartens, more and more children are enrolled in speech therapy classes. An equally large number of children have abnormalities in the field of primary functions, the basis of which are the appropriately adapted systems of the lips, jaw and tongue at rest. Orofacial muscle disorders are also observed, affecting the statics and dynamics of the mentioned organs. Although this topic is already common in Polish literature, research on a large number of children is still needed to highlight the problem.

The aim of the article is to identify increasingly common disorders, resulting from disorders in the functioning of the muscles of the oral system and incorrectly adopted resting positions of the lips, jaw and tongue. The study conducted on 51 children also shows the mutual influence of the above aspects on the proper development of primary activities and secondary activities – speech.

References

Jeżewska‑Krasnodębska E. (2011). Obwodowe uwarunkowania zaburzeń artykulacji spółgłosek. W: M. Michalik (red.), Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy (s. 97–112). Kraków: Collegium Columbinum.
Google Scholar

Kittel A. (2014). Terapia miofunkcjonalna. Zielona Góra: MAjUS.
Google Scholar

Łuszczuk M. (2013). Zaburzenia czynnościowe w obszarze narządu żucia jako podłoże wad wymowy. Forum Logopedyczne, (21), 55–62.
Google Scholar

Łuszczuk M. (2019). Język w przestrzeni oralnej. Logopedia, 48(1), 91–106.
Google Scholar

Mackiewicz B. (2001). Odwzorowywanie czynności pokarmowych w ruchach artykulacyjnych. Logopedia, 29, 87–92.
Google Scholar

Mackiewicz B. (2002). Dysglosja jako jeden z objawów zespołu oddechowo‑połykowego. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Google Scholar

Malicka I. (2013). Oddychanie jako jedna z funkcji prymarnych. Forum Logopedyczne, (21), 47–54.
Google Scholar

Malicka I. (2014). Wstępne podsumowanie badań zaburzeń mowy u dzieci w wieku przedszkolnym z dysfunkcją fazy połykania i oddychania. Logopedia Silesiana, 3, 241–249.
Google Scholar

Malicka I. (2021). Funkcje prymarne – połykanie i oddychanie. Ocena i usprawnianie. W: A. Domagała, U. Mirecka (red.), Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Diagnozowanie i terapia zaburzeń mowy (t. 2, s. 76–92). Gdańsk: Harmonia Universalis.
Google Scholar

Pluta‑Wojciechowska D. (2011). Mowa dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar

Pluta‑Wojciechowska D. (2013). Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego. Bytom: Wydawnictwo Ergo‑Sum.
Google Scholar

Pluta‑Wojciechowska D. (2021). Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń. Bytom: Wydawnictwo Ergo‑Sum.
Google Scholar

Sambor B. (2015). Zaburzone wzorce połykania i pozycji spoczynkowej języka a budowa artykulacyjna głoskowych realizacji fonemów u osób dorosłych. Logopedia, 43, 149–188.
Google Scholar

Published

2024-12-27

How to Cite

Sukiennik, M. (2024). Primary functions and resting positions of the lips, tongue and jaw and speech defects in preschool children. ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LOGOPAEDICA, 400(VIII). https://doi.org/10.24917/20837283.8.11

Issue

Section

Articles