Funkcje prymarne i pozycje spoczynkowe warg, języka i żuchwy a wady wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym
DOI:
https://doi.org/10.24917/20837283.8.11Słowa kluczowe:
funkcje prymarne, wady wymowy, pozycja spoczynkowa warg - żuchwy - języka, zaburzenia mięśni sfery orofacjalnejAbstrakt
W przedszkolach coraz więcej dzieci zakwalifikowanych zostaje na zajęcia logopedyczne. Równie duża liczba dzieci reprezentuje nieprawidłowości z zakresu funkcji prymarnych, których podstawą prawidłowego przebiegu są odpowiednio przybrane układy warg, żuchwy oraz języka w spoczynku. Zauważa się również zaburzenia mięśni orofacjalnych, mających wpływ na statykę i dynamikę wspomnianych narządów. Mimo iż temat ten jest już powszechny w polskiej literaturze, nadal potrzebne są badania wśród licznych grup dzieci, aby unaocznić ten problem.
Celem artykułu jest dostrzeżenie coraz częściej pojawiających się wspomnianych zaburzeń wśród dzieci przedszkolnych, wynikających zarówno z zaburzeń funkcjonowania mięśni układu orofacjalnego, jak i nieprawidłowo przyjmowanych pozycji spoczynkowych warg, żuchwy oraz języka. Badanie przeprowadzone na 51 dzieciach ukazuje również wzajemny wpływ powyższych aspektów na prawidłowy rozwój czynności prymarnych i czynności sekundarnej – mowy.
Bibliografia
Jeżewska‑Krasnodębska E. (2011). Obwodowe uwarunkowania zaburzeń artykulacji spółgłosek. W: M. Michalik (red.), Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy (s. 97–112). Kraków: Collegium Columbinum.
Google Scholar
Kittel A. (2014). Terapia miofunkcjonalna. Zielona Góra: MAjUS.
Google Scholar
Łuszczuk M. (2013). Zaburzenia czynnościowe w obszarze narządu żucia jako podłoże wad wymowy. Forum Logopedyczne, (21), 55–62.
Google Scholar
Łuszczuk M. (2019). Język w przestrzeni oralnej. Logopedia, 48(1), 91–106.
Google Scholar
Mackiewicz B. (2001). Odwzorowywanie czynności pokarmowych w ruchach artykulacyjnych. Logopedia, 29, 87–92.
Google Scholar
Mackiewicz B. (2002). Dysglosja jako jeden z objawów zespołu oddechowo‑połykowego. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Google Scholar
Malicka I. (2013). Oddychanie jako jedna z funkcji prymarnych. Forum Logopedyczne, (21), 47–54.
Google Scholar
Malicka I. (2014). Wstępne podsumowanie badań zaburzeń mowy u dzieci w wieku przedszkolnym z dysfunkcją fazy połykania i oddychania. Logopedia Silesiana, 3, 241–249.
Google Scholar
Malicka I. (2021). Funkcje prymarne – połykanie i oddychanie. Ocena i usprawnianie. W: A. Domagała, U. Mirecka (red.), Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Diagnozowanie i terapia zaburzeń mowy (t. 2, s. 76–92). Gdańsk: Harmonia Universalis.
Google Scholar
Pluta‑Wojciechowska D. (2011). Mowa dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar
Pluta‑Wojciechowska D. (2013). Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego. Bytom: Wydawnictwo Ergo‑Sum.
Google Scholar
Pluta‑Wojciechowska D. (2021). Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń. Bytom: Wydawnictwo Ergo‑Sum.
Google Scholar
Sambor B. (2015). Zaburzone wzorce połykania i pozycji spoczynkowej języka a budowa artykulacyjna głoskowych realizacji fonemów u osób dorosłych. Logopedia, 43, 149–188.
Google Scholar