Komunikacja dzieci w spektrum autyzmu – zastosowanie ruchomego alfabetu oraz MTG® w terapii
DOI:
https://doi.org/10.24917/20837283.7.13Słowa kluczowe:
autyzm, ruchomy alfabet, manualne torowanie głosek, mowa, komunikacja językowaAbstrakt
W artykule przedstawiono zastosowanie ruchomego alfabetu oraz Manualnego Torowania Głosek ® w procesie terapeutycznym niemówiących dzieci w spektrum autyzmu. Włączenie obu technik do terapii, tj. komunikacji poprzez pismo oraz werbalizacji poprzez kierowany ruch terapeuty, pozwala doświadczać dziecku przekazania własnych myśli w sposób najbardziej zbliżony do swojego interlokutora. Jednocześnie stymulacja czteromodalna: wzrokowa, ruchowa, dotykowa i słuchowa aktywuje obszary kory mózgowej odpowiedzialne za proces mówienia, dając tym samym dziecku perspektywę rozwoju mowy. Wypowiedzi utworzone z użyciem ruchomego alfabetu przez dzieci z ASD, starsze przedszkolne oraz szkolne, ukazują wieloaspektowość komunikacji językowej, ujawniając ich potencjał intelektualny, który w przypadku braku samodzielnej werbalizacji jest trudny do oceny.
Bibliografia
Cieszyńska J. (2010). Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Kraków: Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar
Cieszyńska J. (2012). Metody Wywoływania Głosek. Kraków: Omega Stage Systems – Jędrzej Cieszyński.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J. (2013). Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Kraków: Omega Stage Systems – Jędrzej Cieszyński.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J. (2017). Wczesna diagnoza nieprawidłowości rozwoju dzieci. Spektrum autyzmu. W: G. Jastrzębowska, J. Góral‑Półrola
Google Scholar
i A. Kozołub, Neuropsychologia, neurologopedia i neurolingwistyka in honorem Maria Pąchalska (s. 459–476). Opole: Wydawnictwo Uniwersytet Opolski.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J. (2020). Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Ruch. Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J. (2022). Kształtowanie planu ruchu artykulacyjnego. Logopedia, 51, 2, 97–112.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J. (2022). Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Język. Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar
Kedar I. (2022). Ido w Krainie Autyzmu. Rzeszów: Wydawnictwo Nie Tylko Autyzm.
Google Scholar
Kosmulska B. (2023). „Niektórzy – czyli nie wszyscy”. O niemówiących, lecz piszących autystach: Adamie Siłkowskim, Ido Kedarze i filmowym Śubuku. Teksty Drugie, 6, 359–376.
Google Scholar
Rostowski J., Rostowska T. (2014). Rola systemu lustrzanych neuronów w rozwoju języka i komunikacji interpersonalnej. Psychologia Rozwojowa, 19, 2, 49–65.
Google Scholar
Rutkiewicz‑Hanczewska M. (2020). Dziecięca apraksja mowy. Prace Językoznawcze, 22(4), 151–167.
Google Scholar
Sedivy‑Mączka K. (2018). Torowanie ruchu artykulacyjnego. W: M. Błasiak‑Tytuła i A. Siudak, Neurologopedia (s. 127–134). Kraków: WIR.
Google Scholar
Sedivy‑Mączka K. (2022). System językowy w umyśle a ekspresja mowy – zastosowanie ruchomego alfabetu w terapii. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 29(2), 297–307.
Google Scholar
Sedivy‑Mączka K., Kuśnierz M. (2018). Zastosowanie Manualnego Torowania Głosek i Gestów Artykulacyjnych w pracy z dziećmi z autyzmem. Forum Logopedy, 23, 38–41.
Google Scholar
Siłkowski A. (2022). Oczami Autysty. Warszawa: Magiczne Drzewo.
Google Scholar
Wianecka E. (2010). Manualne Torowanie Głosek (MTG). Kraków: Wydawnictwo Arson.
Google Scholar