Stimulation of learning and memory processes in the Krakow Method
DOI:
https://doi.org/10.24917/20837283.7.3Keywords:
learning, attention, memory, near and far transferAbstract
This article presents a concept for stimulating the development of cognitive functions, taking into account the results of new neuroscientific research concerning the learning process and, in particular, attention, executive control, working memory, and neurogenesis and the formation of networks of connections in the cerebral cortex. The author presents the importance of selected techniques of the Krakow Method: Articulatory Gestures® and Simultaneous‑Sequential Reading Learning® for stimulating the processes of development and maturation of cognitive functions.
References
Allen J.S. (2011). Życie mózgu. Ewolucja człowieka i umysłu. Warszawa: Prószyński i S‑ka.
Google Scholar
Anastasiadou S., Meyer zu Reckendorf Ch., Beck H. (red.). (2022). Fascynujący mózg. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Antas J. (2006). Gesty – obrazy pojęć i schematy myśli. W: E. Tabakowska (red.), Ikoniczność znaku. Słowo – przedmiot – obraz – gest (s. 181–212). Kraków: Universitas.
Google Scholar
Antas J. (2013). Semantyczność ciała. Gesty jako znaki myślenia. Łódź: Primum Verbum.
Google Scholar
Bauer J. (2006). Warum ich fuehle was du fuehlst – Intuitive Komunikation und das Geheimnis der Speigelneurone. Monachium: Heyne Verlag.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J. (2013). Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa. Kraków: Wydawnictwo Omega Stages Systems.
Google Scholar
Cieszyńska J. (2014). Gesty wizualizacyjne – techniki ułatwiające artykulację głosek. Kraków: Wydawnictwo Omega Stages Systems.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J. (2017). Stimulation of Development Among Bilingual Children: The Krakow Method. Acta Neuropsychologica, 15, 1, 69–79.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J. (2021a). Speech development in polish children abroad – norma ve phenomena or developmental disorders? W: H. Pawłowska‑Jaroń, A. Siudak (red.), Neurocognitive Dimensions of Speech Therapy (s. 13–26). Kraków: Collegium Columbinum.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J., Korendo M. (2021b). Dymensjonalna diagnoza rozwoju dziecka. Kraków: Centrum Metody Krakowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J. (2022a). Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Język. Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J. (2022b). Neurośrodowiskowe przyczyny opóźnionego rozwoju mowy w wieku niemowlęcym. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 29(49), 1, 176–196.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J. (2023a). Symultaniczno‑Sekwencyjna Nauka Czytania. 20 lat później. Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J. (2023b). Gesty artykulacyjne jako ucieleśnienie mowy. W: J. Winiarska, A. Załazińska (red.), Przestrzenie komunikacji. Tom jubileuszowy dedykowany Profesor Jolancie Antas (s. 105–118). Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka.
Google Scholar
Dehaene S. (2021). Jak się uczymy?. Kraków: Copernicus Center Press.
Google Scholar
Dehaene S. (2023). Świadomość i mózg. Odczytywanie kodu naszych myśli. Kraków: Copernicus Center Press.
Google Scholar
Damasio A. (2011). Błąd Kartezjusza. Emocje, rozum i ludzki mózg. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Google Scholar
Eagleman D. (2023). Dynamiczny mózg. Historia nieustannych przeobrażeń. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S‑ka.
Google Scholar
Johnson M.H., de Haan M. (2018). Neurokogniwistyka rozwoju. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Google Scholar
Jurewicz K. (2020). Sieci spoczynkowe i ich rola w rozumieniu organizacji funkcjonalnej mózgu. Kosmos, 69, 1(326), 105–121.
Google Scholar
Kuśnierz M., Sedivy‑Mączka K. (2019). Budowanie planu ruchu artykulacyjnego u dzieci z zespołem Downa. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 26, 2, 115–125.
Google Scholar
Nęcka E. (2018). Trening poznawczy. Sopot: Smak Słowa.
Google Scholar
Nisbett R.E. (2010). Inteligencja. Sposoby oddziaływania na IQ. Sopot: Smak Słowa
Google Scholar
Nisbett R.E. (2021). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej. Sopot: Smak Słowa.
Google Scholar
Shors T.J. (2009). Neurony umierają z nudów. Świat Nauki, 4, 40–47.
Google Scholar
Siudak A. (2019). Programowanie języka w afazji osób dorosłych cz. 1: system fonetyczno‑fonologiczny (techniki wywoływania samogłosek). W: H. Pawłowska‑Jaroń, E. Bielenda‑Mazur, A. Siudak (red.), Wyzwania terapii logopedycznej (s. 265–278). Kraków: Collegium Columbinum.
Google Scholar
Siudak A. (2020). Diagnoza rozumienia i nazywania w afazji – system semantyczny, „Forum Logopedy”, nr 37, https://forumlogopedy.pl/artykul/diagnoza-rozumienia-i-nazywania-w-afazji-system-semantyczny (dostęp 28.12.2023).
Google Scholar
Strelau J., Doliński D. (red.). (2021). Psychologia akademicka, 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Tenison C., Anderson J.R. (2015). Modeling the Distinct Phases of Skill Acquisition, “Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition”, nr 42(5), s. 749–767. http://dx.doi.org/10.1037/xlm0000204.
Google Scholar
Załazińska A. (2007). Po co językoznawcy badania gestów, po co badaniom gestów językoznawca. LingVaria, 2, 43–52.
Google Scholar
Zimbardo P.G., Gerring R.J. (2021). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar