Stimulation of learning and memory processes in the Krakow Method

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20837283.7.3

Keywords:

learning, attention, memory, near and far transfer

Abstract

This article presents a concept for stimulating the development of cognitive functions, taking into account the results of new neuroscientific research concerning the learning process and, in particular, attention, executive control, working memory, and neurogenesis and the formation of networks of connections in the cerebral cortex. The author presents the importance of selected techniques of the Krakow Method: Articulatory Gestures® and Simultaneous‑Sequential Reading Learning® for stimulating the processes of development and maturation of cognitive functions.

References

Allen J.S. (2011). Życie mózgu. Ewolucja człowieka i umysłu. Warszawa: Prószyński i S‑ka.
Google Scholar

Anastasiadou S., Meyer zu Reckendorf Ch., Beck H. (red.). (2022). Fascynujący mózg. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Antas J. (2006). Gesty – obrazy pojęć i schematy myśli. W: E. Tabakowska (red.), Ikoniczność znaku. Słowo – przedmiot – obraz – gest (s. 181–212). Kraków: Universitas.
Google Scholar

Antas J. (2013). Semantyczność ciała. Gesty jako znaki myślenia. Łódź: Primum Verbum.
Google Scholar

Bauer J. (2006). Warum ich fuehle was du fuehlst – Intuitive Komunikation und das Geheimnis der Speigelneurone. Monachium: Heyne Verlag.
Google Scholar

Cieszyńska‑Rożek J. (2013). Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa. Kraków: Wydawnictwo Omega Stages Systems.
Google Scholar

Cieszyńska J. (2014). Gesty wizualizacyjne – techniki ułatwiające artykulację głosek. Kraków: Wydawnictwo Omega Stages Systems.
Google Scholar

Cieszyńska‑Rożek J. (2017). Stimulation of Development Among Bilingual Children: The Krakow Method. Acta Neuropsychologica, 15, 1, 69–79.
Google Scholar

Cieszyńska‑Rożek J. (2021a). Speech development in polish children abroad – norma ve phenomena or developmental disorders? W: H. Pawłowska‑Jaroń, A. Siudak (red.), Neurocognitive Dimensions of Speech Therapy (s. 13–26). Kraków: Collegium Columbinum.
Google Scholar

Cieszyńska‑Rożek J., Korendo M. (2021b). Dymensjonalna diagnoza rozwoju dziecka. Kraków: Centrum Metody Krakowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar

Cieszyńska‑Rożek J. (2022a). Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Język. Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar

Cieszyńska‑Rożek J. (2022b). Neurośrodowiskowe przyczyny opóźnionego rozwoju mowy w wieku niemowlęcym. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 29(49), 1, 176–196.
Google Scholar

Cieszyńska‑Rożek J. (2023a). Symultaniczno‑Sekwencyjna Nauka Czytania. 20 lat później. Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar

Cieszyńska‑Rożek J. (2023b). Gesty artykulacyjne jako ucieleśnienie mowy. W: J. Winiarska, A. Załazińska (red.), Przestrzenie komunikacji. Tom jubileuszowy dedykowany Profesor Jolancie Antas (s. 105–118). Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka.
Google Scholar

Dehaene S. (2021). Jak się uczymy?. Kraków: Copernicus Center Press.
Google Scholar

Dehaene S. (2023). Świadomość i mózg. Odczytywanie kodu naszych myśli. Kraków: Copernicus Center Press.
Google Scholar

Damasio A. (2011). Błąd Kartezjusza. Emocje, rozum i ludzki mózg. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Google Scholar

Eagleman D. (2023). Dynamiczny mózg. Historia nieustannych przeobrażeń. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S‑ka.
Google Scholar

Johnson M.H., de Haan M. (2018). Neurokogniwistyka rozwoju. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Google Scholar

Jurewicz K. (2020). Sieci spoczynkowe i ich rola w rozumieniu organizacji funkcjonalnej mózgu. Kosmos, 69, 1(326), 105–121.
Google Scholar

Kuśnierz M., Sedivy‑Mączka K. (2019). Budowanie planu ruchu artykulacyjnego u dzieci z zespołem Downa. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 26, 2, 115–125.
Google Scholar

Nęcka E. (2018). Trening poznawczy. Sopot: Smak Słowa.
Google Scholar

Nisbett R.E. (2010). Inteligencja. Sposoby oddziaływania na IQ. Sopot: Smak Słowa
Google Scholar

Nisbett R.E. (2021). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej. Sopot: Smak Słowa.
Google Scholar

Shors T.J. (2009). Neurony umierają z nudów. Świat Nauki, 4, 40–47.
Google Scholar

Siudak A. (2019). Programowanie języka w afazji osób dorosłych cz. 1: system fonetyczno‑fonologiczny (techniki wywoływania samogłosek). W: H. Pawłowska‑Jaroń, E. Bielenda‑Mazur, A. Siudak (red.), Wyzwania terapii logopedycznej (s. 265–278). Kraków: Collegium Columbinum.
Google Scholar

Siudak A. (2020). Diagnoza rozumienia i nazywania w afazji – system semantyczny, „Forum Logopedy”, nr 37, https://forumlogopedy.pl/artykul/diagnoza-rozumienia-i-nazywania-w-afazji-system-semantyczny (dostęp 28.12.2023).
Google Scholar

Strelau J., Doliński D. (red.). (2021). Psychologia akademicka, 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Tenison C., Anderson J.R. (2015). Modeling the Distinct Phases of Skill Acquisition, “Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition”, nr 42(5), s. 749–767. http://dx.doi.org/10.1037/xlm0000204.
Google Scholar

Załazińska A. (2007). Po co językoznawcy badania gestów, po co badaniom gestów językoznawca. LingVaria, 2, 43–52.
Google Scholar

Zimbardo P.G., Gerring R.J. (2021). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Published

2024-06-28

How to Cite

Cieszyńska-Rożek, J. (2024). Stimulation of learning and memory processes in the Krakow Method. ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LOGOPAEDICA, 389(VII). https://doi.org/10.24917/20837283.7.3

Issue

Section

Articles