Stymulacja procesów uczenia się i pamięci w Metodzie Krakowskiej
DOI:
https://doi.org/10.24917/20837283.7.3Słowa kluczowe:
uczenie się, uwaga, pamięć, transfer bliski i dalekiAbstrakt
W artykule przedstawiona została koncepcja stymulacji rozwoju funkcji poznawczych, uwzględniająca wyniki nowych badań neurobiologicznych dotyczących procesu uczenia się, a przede wszystkim uwagi, kontroli wykonawczej, pamięci roboczej oraz neurogenezy i kształtowania się sieci połączeń w korze mózgowej. Autor przedstawia znaczenie wybranych technik Metody Krakowskiej: Gesty Artykulacyjne® oraz Symultaniczno‑Sekwencyjną Naukę Czytania® dla pobudzenia procesów rozwoju i dojrzewania funkcji poznawczych.
Bibliografia
Allen J.S. (2011). Życie mózgu. Ewolucja człowieka i umysłu. Warszawa: Prószyński i S‑ka.
Google Scholar
Anastasiadou S., Meyer zu Reckendorf Ch., Beck H. (red.). (2022). Fascynujący mózg. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Antas J. (2006). Gesty – obrazy pojęć i schematy myśli. W: E. Tabakowska (red.), Ikoniczność znaku. Słowo – przedmiot – obraz – gest (s. 181–212). Kraków: Universitas.
Google Scholar
Antas J. (2013). Semantyczność ciała. Gesty jako znaki myślenia. Łódź: Primum Verbum.
Google Scholar
Bauer J. (2006). Warum ich fuehle was du fuehlst – Intuitive Komunikation und das Geheimnis der Speigelneurone. Monachium: Heyne Verlag.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J. (2013). Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa. Kraków: Wydawnictwo Omega Stages Systems.
Google Scholar
Cieszyńska J. (2014). Gesty wizualizacyjne – techniki ułatwiające artykulację głosek. Kraków: Wydawnictwo Omega Stages Systems.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J. (2017). Stimulation of Development Among Bilingual Children: The Krakow Method. Acta Neuropsychologica, 15, 1, 69–79.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J. (2021a). Speech development in polish children abroad – norma ve phenomena or developmental disorders? W: H. Pawłowska‑Jaroń, A. Siudak (red.), Neurocognitive Dimensions of Speech Therapy (s. 13–26). Kraków: Collegium Columbinum.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J., Korendo M. (2021b). Dymensjonalna diagnoza rozwoju dziecka. Kraków: Centrum Metody Krakowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J. (2022a). Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Język. Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J. (2022b). Neurośrodowiskowe przyczyny opóźnionego rozwoju mowy w wieku niemowlęcym. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 29(49), 1, 176–196.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J. (2023a). Symultaniczno‑Sekwencyjna Nauka Czytania. 20 lat później. Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J. (2023b). Gesty artykulacyjne jako ucieleśnienie mowy. W: J. Winiarska, A. Załazińska (red.), Przestrzenie komunikacji. Tom jubileuszowy dedykowany Profesor Jolancie Antas (s. 105–118). Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka.
Google Scholar
Dehaene S. (2021). Jak się uczymy?. Kraków: Copernicus Center Press.
Google Scholar
Dehaene S. (2023). Świadomość i mózg. Odczytywanie kodu naszych myśli. Kraków: Copernicus Center Press.
Google Scholar
Damasio A. (2011). Błąd Kartezjusza. Emocje, rozum i ludzki mózg. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Google Scholar
Eagleman D. (2023). Dynamiczny mózg. Historia nieustannych przeobrażeń. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S‑ka.
Google Scholar
Johnson M.H., de Haan M. (2018). Neurokogniwistyka rozwoju. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Google Scholar
Jurewicz K. (2020). Sieci spoczynkowe i ich rola w rozumieniu organizacji funkcjonalnej mózgu. Kosmos, 69, 1(326), 105–121.
Google Scholar
Kuśnierz M., Sedivy‑Mączka K. (2019). Budowanie planu ruchu artykulacyjnego u dzieci z zespołem Downa. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 26, 2, 115–125.
Google Scholar
Nęcka E. (2018). Trening poznawczy. Sopot: Smak Słowa.
Google Scholar
Nisbett R.E. (2010). Inteligencja. Sposoby oddziaływania na IQ. Sopot: Smak Słowa
Google Scholar
Nisbett R.E. (2021). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej. Sopot: Smak Słowa.
Google Scholar
Shors T.J. (2009). Neurony umierają z nudów. Świat Nauki, 4, 40–47.
Google Scholar
Siudak A. (2019). Programowanie języka w afazji osób dorosłych cz. 1: system fonetyczno‑fonologiczny (techniki wywoływania samogłosek). W: H. Pawłowska‑Jaroń, E. Bielenda‑Mazur, A. Siudak (red.), Wyzwania terapii logopedycznej (s. 265–278). Kraków: Collegium Columbinum.
Google Scholar
Siudak A. (2020). Diagnoza rozumienia i nazywania w afazji – system semantyczny, „Forum Logopedy”, nr 37, https://forumlogopedy.pl/artykul/diagnoza-rozumienia-i-nazywania-w-afazji-system-semantyczny (dostęp 28.12.2023).
Google Scholar
Strelau J., Doliński D. (red.). (2021). Psychologia akademicka, 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Tenison C., Anderson J.R. (2015). Modeling the Distinct Phases of Skill Acquisition, “Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition”, nr 42(5), s. 749–767. http://dx.doi.org/10.1037/xlm0000204.
Google Scholar
Załazińska A. (2007). Po co językoznawcy badania gestów, po co badaniom gestów językoznawca. LingVaria, 2, 43–52.
Google Scholar
Zimbardo P.G., Gerring R.J. (2021). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar